dimecres, 16 d’octubre del 2019

PICO DE PADERNA

Segons conta la llegenda, tres germanes varen anar a cercar parella amb homes del bàndol enèmic, el seu pare les va maleir, i que es fossin petrificades per la resta dels temps. Aquestes tres germanes són les Chermanes de Paderna, que vigilen i  guarden la vall de Paderna, la Tuca Esera , la Tuca Blanca i el Pico de Paderna, jo avui he pujat el pico de Paderna.
He deixat el cotxo a l’aparcament de la Besurta, per agafar el GR 11 i arribar en primera instància al Refugio de La Renclusa, un de les coneguts del Pirineu, per estar en la pujada a l’Aneto.
Enlloc de seguir el GR o pujar al Portillón per anar cap a l’Aneto, jo he creuat la palanca del riu, a on hi ha una Ermita perforada dins la pedra, que venera a la Santa Maria de las Nieves.
A partir d’aquí i quasi sempre al costat del riu, es va pujant, la pujada ens podria dur al Picos Alba, Sayo i Mir, avui nevats.
En arribar a l’alçada del Ibón de Paderna, el deixam  a ma esquerra i contínuam pujant, trobam un gran caos de pedres enormes, que superam més o manco com podem. Ara ja veiem la part trassera del Pico de Paderna, hi ha dues opcions per  pujar al Colla do de Paderna i accedir al Pico, jo he anat per la més llunyana, el problema és que en el darrer tram hi havia neu en una cornisa bastant exposada, cosa que m’ha fet baixar i anar a cercar la que pujava directa al Collado, molt més empinada, però sense neu.
Des del coll fins la cima, una pujada per la cresta, no massa complicada, bones vistes les dues germanes de Paderna, el Salvaguardia, picos Mir,  Sayo, Alba, els Portillons per anar a l’Aneto.
Després he baixat per la Collada de Paderna, bastant vertical, amb una mica de neu, he tengit que anar amb molta mesura, fins arribar a la pedrera que ma duria fins el gran caosde pedres enormes que hi ha a la base.
Aquí he aprofitat per dinar i seguir per avall, passant de nou pel costat del Ibón de Paderna, arribant al Refugio de la Renclusa, aon he visitat la capelleta de la santa maria de las Nieves, i finalment arribar a la Besurta.
Per tant, ruta d’anada i tornada amb un desnivell acumulat de 800 metres, realitzada en 5 hores i mitja.