dijous, 10 d’octubre del 2019

TAILLÓN-BRECHA DE ROLANDO

La pujada al Taillón, era una de les meves grans il·lusions, ja que també inclou el pas per la Brecha de Rolando, un dels llocs més fantàstics del Pirineu, tal com diu la llegenda, Roland al retrocedir cap a França per fugir de lesa tropes de la península ibèrica, va llançar la seva espada i va fer el tall, que actualment es coneix com la Brecha de Roland.
A la Brecha si pot arribar de diferents llocs, el més fàcil el Collado de Tentes, de Bujaruelo el més llarg i de Goriz, d’on he sortit jo.
La via des de Goriz, va pujant, guanyant desnivell poc  poc, sense gaire complicacions, fins que s’arriba a l’alçada del Casco de Marboré, aquí hom s’ha de desviar cap a la dreta en forta pujada, i entrant en un caos de roques, fins que s’arriba  la primera fita del dia, la Cueva Helada de Casteret, una de les poques que resten en tot el Pirineu.
La Cova, actualment tancada per una barrera, guarda gel des de l’època del quaternari, per això és un espai protegit, es pot accedir  dins per una obertura a la barrera, però no s’ha de passar pel gel, jo he pujat a una roca des d’on  he pogut fer unes fotos. Gràcies a dos valencians que m’han donat llum amb els seus mòbils.
Des de la cova es baixa una mica, ja que hi ha una gran depressió i s’ha d’anar a cercar anar a prop de la enorme paret, per aon es camina una estona, fins que trobam el famós pas de Los Sarrios, situat precisament en la citada paret i que deixa un gran pati a baix amb una gran perillositat, unes cadenes de uns 50 metres de llargària ajuden a passar, per després continuar per la paret en un sender que contínua tenint una bona caiguda.
Ja es veu perfectament la Brecha de Roland, ala qual arribam en pujada. La desitjada Brecha és una finestra que dóna a França, amb la vista de la Glacera del Taillón, de la qual ja només resta un llac, al costat francès hi ha el refugi de Serradets, actualment tancat a causa dels desperfectes que va ocasionar un allau de neu.
Per seguir cap el Taillón, hem de seguir pel costat de la Brecha per a on hem arribat, davall la gran paret que hi ha entre la Brecha i la Falsa Brecha, el sender no te perdúa, fins que s’arriba  la Falsa Brecha, la qual es guanya per la part francesa i ara ja només resta caminar una estona per la cresta, es pot assolir la cima del taillón per la cresta o pel costat espanyol.
El Taillón, amb una alçada de 3144, éstà considerat un 3000 F, en tot cas sempre vull comentar que cap muntanya és fàcil, a més a més no convé confiar-se, ja que com he explicat, arribar-hi entranya els seus riscs.
Avui les vistes eren excepcionals, els Tres Serols, el Vignemale i tota una sèrie de cimes que podíem distingir perfectament.
La baixada fins a la Brecha pel mateix lloc, però quan he  arribat a la Brecha, enlloc de seguir pel camí d’anada, he agafat un sender des de la mateixa Brecha, cercant un camí que es veu de dalt, en tot vas la baixada pel caos de roques, està fitada.
La primera part d’aquest sender molt bo de dur, després es complicaria, passat per la gran depressió que hi ha a baix de la Cova de Casteret i després al haver baixat, s’ha de tornar a guanyar alçada, deixant a ma dreta les planes de Narciso, el Pico del Descargador i la Plana Millaris.
Després es torna agafar la primera part del camí que havíem fet el dematí, tancat així el cercle i arribant a Goriz.
En definitiva, ruta d’anada i tornada amb alternatives en cada sentit, amb un desnivell acumulat de 1100 metres i una duració de 8 hores, comptant aturades.