dissabte, 6 de juny del 2020

PUIG DE SON NEBOT PER LA DIAGONAL I EL PAS D'ESCORCA

La ruta d’avui, ha estat pràcticament inèdita per a mi, si que havia estat algunes vegades al Puig de Son Nebot, fent la volta per dalt, però no coneixia ni sa Diagonal ni es Pas d’Escorca, sí el de Son Nebot que està molt a prop.
He deixat el vehicle a uns 400 metres abans d’arribar al restaurant d’Escorca, hi ha un lloc a on es poden deixar alguns  vehicles, amb una paperera. Caminant per la carretera direcció restaurant, hi ha una barrera, s’accedeix al camí antic que unia Lluc i Sóller, roman tancada amb pany, però es pot passar fàcilment botant la paret.
He seguit el camí, i ben avaiat he trobat la Font d’Escorca, una construcció la tapa amb una porta petita metàl·lica, que esta esbucada, per tant s’hi pot accedir. He entrat i es sentia l’aigua rajar.
He continuat el camí en pujada fins el Coll de Romaní, ara si que he sortit del camí per un sender a l’esquerra, el camí contínua a ses cases de Son Nebot i torna sortir a la carretera.
A partir d’aquest moment, es va per intuïció, no hi ha fites i els arbres tapen quasi qualsevol referència, en un punt determinat en una clariana, he pogut veure Es Pixarell, un gran salt, que serveix de referència per anar en la bona direcció.
He anat pujant per les fortes costes, plenes de fullaca, amb molta atenció, ja que es pot redolar fàcilment. M’he plantat a la base del bot d'es Pixarell, a on s’aprecia la seva grandiositat, una paret de devers 150 metres.
Ara s’ha de seguir per baix de les parets, però hi ha un petit secret, quan s’arriba un lloc que sembla que hi ha una canal de pujada, s’ha de baixar, ja que aquest presenta una gran pendent, no dic que no sigui factible, però desconec si s’ha utilitzat per a tal eventualitat.
Per tant es baixen més de 50 metres d'alçada per vorejar un gran morro que ens impedeix el pas, curiosament quan es va passant el morro, en quan ja podem veure la Gran Diagonal de Son Nebot, una pendent assequible i molt llarga, dins els penyals.
He anat pujant, la pendent es forta, però no és massa mala de pujar, a la part de dalt les carritxeres ajuden a donar les darreres passes. Quan sortim, les vistes comencen a ser fantàstiques i al fons podem veure la següent referència a tenir en compte, el Puig de Son Nebot. Però no és pla, primer hem de baixar, fins el torrent que aboca en Es Pixarell i després en tendència a ma dreta pujar el Puig de Son Nebot.
Des del Puig, tenim vistes damunt Tramuntana Central, Puig Roig, serra dels Teixos, etc. He aprofitat per berenar, avui  dematí m’he despistat, m’havia deixat el menjar, per tant he aturat al forn de Can Lluís a Inca, a on he comprat un panada de pollastre amb pèsols i una napolitana de crema, delicatessens de primera.
He anat a cercar el pas de baixada, però he pegat al Pas de Son Nebot, com que aquest ja l’havia fet, he anat arran de caiguda i ben a prop he localitzat la baixada pel pas d’Escorca, que en realitat és una gran rosseguera en forta pendent, que acaba sortint a un camí, abans de  passar per unes sitges.
Quan he arribat al camí, he anat cap a la dreta, es pot anar per l’esquerra i sortiríem al Coll de Romaní, però per aquí és mes curt i es fa la ruta circular.
Finalment he arribat a la carretera , i he trobat una barrera vermellosa oberta, tenia el cotxo aparcat a poc més de 100 metres.
Per tant, ruta circular de uns 10 quilometres, amb un desnivell acumulat de 600 metres, realitzada en 4 hores i quart, comptant aturades.