dijous, 18 de juny del 2020

TALAIA MOREIA I SA TUDOSSA PELS PASSOS DELS TORRERS I DELS PORCS

Avui amb el cosset encara una mica capolat de la ruta del Cavall Bernat d’abans d’ahir, hem tornat a la muntanya, per anar a fer un tram molt interessant de la Península de Llevant.
Hem deixat el vehicle a Betlem, poble de pescadors, segons indica un rètol, per agafar el camí que duu al caló de Ferrutx, hem passat al poc per una bifurcació, el de l’esquerra baixa a s’Arenalet de na Clara i el de la dreta contínua cap al caló.
Hem arribat al caló, i hem seguit per un sender que creua el torrent i després arriba a la caleta de Na Picarandau. Des de dalt de la caleta i ara ja sense camí hem seguit una primera fita, que va donant la volta al turó que tenim davant.
Hem deixat de seguir les fites i ens hem dirigit de forma quasi directe al collet de la nostra esquerra, situat després de una cresta de gall, complicada passar-la.
Ara ja si que hem seguit les fites per damunt de la cresta, en forta pujada, fins que anant girant cap a la dreta, ens hem plantat en un altra coll, aquí es presenten dues opcions, seguir per la dreta al Pas dels Reclaus i seguir per l’esquerra al Pas dels Torrers, avui hem anat cap els Torrers.
Hi ha molt de càrritx a la zona, però es va intuint a on hi ha el pas, ala nostra dreta al cap de una estona de caminar. El pas fa una espècie de Z invertida i ens deixa pràcticament a dalt, a l’alçada de la Torre de sa Talaia a uns 300 metres.
Arribam a sa Torre amb una suada de campionat, avui ha fet calor, fred, ha tronat, ha plogut, a fet vent i ha sortit el sol. En Lluís ha pujat a sa Torre, fins a dalt, ha comentat que no era molt fàcil, ja que no disposa d’escala interior i s’ha de fer una cosa rara per pujar al terrat.
Hem aprofitat per menjar una mica i després hem baixat, direcció Sa Tudossa, cim a on hi ha les antenes. Quan hem arribat al camí, que precisament acaba en la torrentera, un forta barrumbada ens ha sorprès, al veure que a a davall la torrentera en el camí hi havia un túnel, ens hi em ficat, ha estat providencial i no ens hem banyat.
En acabar de ploure, hem pujat per la torrentera, primer per l’esquerra i després més còmodament per la dreta, fins assolir un altre collet que al travessar-lo ens ha deixat als peus de Sa Tudossa, un darrer esforç i hem estat a dalt.
El pas dels Porcs, està entre Sa Tudossa i sa Talaia Freda, ens hem dirigit al punt a on una fita ens indica el començament del pas, a priori sembla impossible, però quan arribes, veus unes cornises que van davallant cap a una zona menys vertical, fins que arribam a un estret del Torrent, que quasi sempre duu un raig d’aigua i fa alguns gorgs a on viuen algunes famílies de batracis.
Una mica després de passar aquest estretja trobam un camí, molt brut de malesa, que finalment ens ddu al mateix camí del dematí, tancant el cercle.
En resum, ruta quasi circular, de 12 quilometres de distància, amb un desnivell acumulat de 700 metres. realitzada en 6 hores i 45 minuts.
Assistents: Lluís i Tomàs.