dimarts, 27 de juliol del 2021

PUIGMAL-CAMÍ VELL DE NÚRIA A QUERALBS

Nova estada al Pirineu, i primera ruta fent l’ascensió a un dels cims més emblemàtics de Catalunya, el Puigmal. He deixat el vehicle a l’aparcament de Queralbs, al costat de l’estació del cremallera i he agafat el primer tren que surt el dematí, per anar fins a Núria.

Des de Núria i al costat oposat de l’estació, passant per les instal·lacions, he agafat un sender una vegada passat el pont del torrent a ma dreta, i que passa per la zona d’acampada lliure, al poc he trobat un senyal que indica el Puigmal i Finestrelles, però al poc he deixat el GR que va cap a Finestrelles i he agafat el sender de l’esquerra que puja al Puigmal.

He anat una estona al costat del torrent per la part dreta i després de passar per alguns revolts ja s’ha obert la vista i al fons he pogut veure el cim, a partir d’aquí havia seguit unes marques de pintura rosades, ara ja no hi ha més indicacions que les fites de pedres, però el camí en un dia clar és molt evident i és fàcil de seguir.

A mesura que avançam el terreny és més pedregós i atravessam el torrent de l’Embut amb poca aigua, més amunt tornam a creuar el torrent, però seguim sempre el sender marcat i sense perdre de vista el cim, quan ja estam a prop, és quan podem veure els diferents ornaments religiosos i commemoratius que hi ha a dalt, ens resten poc més de 200 metres.

A dalt, hi ha de tot, vèrtex geodèsic, una gran creu de ferro, una de petita, plaques commemoratives, i alguns caus per fer bivacs; he aprofitat per a berenar una mica i baixar pel mateix lloc, fins que he passat per unes cascades i enlloc de seguir cap a Núria per a on havia pujat  pel sender de l’esquerra (marques rosades), he creuat el torrent i he baixat per dins el bosc, que m’ha deixat quasi en el mateix punt a on havia començat, al costat de les quadres.

He aprofitat per fer la segona berenada al costat de la Font del Doctor Bassols, una mica passada l’ermita de Sant Gil i a on comença el camí vell de Núria a Queralbs, que coincideix amb el GR. Després de passar per damunt la presa de l’embassament de Núria, he tornat enrere, per pujar una mica cap el Mirador de la Creu d’en  Riba.

A partir d’aquí la baixada és forta, a estones trobam algun escaló i alguna zona empedrada, anam al costat del riu Núria i a prop de les vies del cremallera, que veig en diverses ocasions pujant o davallant.

Arribam a la Balma de sant Pere i al seu costat la cascada de la Cua de Cavall, a on la gent es fa fotos per enviar a les xarxes socials. Una mica més a baix trobam a ma dreta l’immens Salt del Sastre, una caiguda d’aigua. Creuam el Pont del Cremal , d’origen romànic, trobam la  balma de Sant Pau  i després de passar unes pedreres arribam a la Font de la Ruira. Finalment arribam al poble de Queralbs i baixam a l’estació a on havíem deixat el vehicle el dematí.

Per tant, ruta d’anada i tornada amb alguna alternativa diferent, distància de 21 quilometres, amb un desnivell positiu de 1050 metres i negatiu de 1800, realitzada en 7 hores i quart comptant aturades.