dimecres, 25 de maig del 2022

VELETA-MULHACÉN

Després dE fer un dia complet per la ciutat de Granada, visitant la Catedral, el Albaicín i la Alhambra, avui tocava pujar a la muntanya. He agafat el vehicle prest per arribar fins la Hoya de la Mora, a 2500 msnm i una mica per damunt de Paradollano, la zona comercial de Sierra Nevada, un horror urbanístic al servei dels senyorets esquiadors.

Des de la Hoya, ja es veu el primer objectiu del dia, el Pico Veleta, tal com diu un savi de la zona, Sierra Nevada enganya molt visualment, les distàncies són enormes i semblen a prop. La pujada al Veleta, es duu a terme per les dreceres que travessen l’antiga carretera que pujava al Pico Veleta, tancada al públic des de l’any 1999.

Les drecera passa en primera instància pel monument de la Virgen de las Nieves i seguim la pujada sense treva Fins les denominades Posiciones del Veleta, una antiga zona militar, des de las Posiciones tenim l’opció de pujada directa, però avui he trobat encara neu a la zona i he anat cap el Refugi de Cariuela, sense arribar al refugi he vist una amplia zona sense neu i he pujat fins el cim.

En el cim he trobat la única persona que havia vist fins el moment, coneixedor de Sierra Nevada i m’ha dit que era molt bona temporada per pujar i que podria anar fins el Mulhacén, ja que no necessitava grampons.

Per tant he baixat fins el refugi de Cariuela i he seguit per la pista que va al Mulhacén, és una travessia llarguíssima, es pot acurçar una mica pel Paso de los Guías, però novament la zona estava plena de neu i he seguit per la pista, aquest pas és una cornisa bastant exposada, això sí, hi ha una cadena que serveix per aferrar-se, també s’utilitza per fer la pujada al Cerro de los Machos.

La pista va fent pujades i baixades no massa pronunciades, però que fan que vagis sumant desnivell. Després de donar la volta a la Loma Pelá, he arribat al Refugio de la Caldera, franquejat per alguns petits llacs, ara restava la pujada directa al Pico Mulhacén, amb un gran desnivell. He esquivat algunes glaceres i finalment he arribat al punt més alt de la península ibèrica i segon d’Espanya.

La baixada pel mateix lloc amb algunes alternatives, he passat pel Refugio de la Caldera, el de Villavientos i novament pel de la Cariuela, tots en un estat implacable de conservació, curiosament a prop dels refugis he trobat exemplars joves de Cabra Montesa, es veu que cerquen restes de menjar.

La baixada des de la Cariuela l’he feta per una drecera alternativa a la pujada, en algunes ocasions es creua la vella carretera.

En definitiva, ruta d’anada i tornada amb alternatives de 31 quilometres de distància, amb un desnivell de 1800 metres, realitzada en 10 hores i 45 minuts comptant aturades.