dimecres, 4 de maig del 2022

SANTUARI DE QUERALT

Avui he partit d’Empuriabrava per anar cap a l’interior a on tenia allotjament contractat a Cal Manel de Saldes, al peus del Pedraforca, de camí m’he aturat a Berga, des d’on he pujat al Santuari de Queralt, a on antigament hi havia el castell d'en Guiem de Bergadà.

Com altres vegades i després de la troballa que un pastoret va fer d’un talla de una verge, el segle XIV es va construir el primer santuari, reconstruït diverses vegades des de llavors.

Des del carrer "11 de setembre"  a on he deixat el vehicle, he anat pujant per una ampla avinguda, fins que he sortit a la carretera que puja al santuari, tot d’una he trobat una indicació de fusta, que indicava el camí per fer a peu.

He seguit aquest camí i he arribat en un creuament que donava diverses opcions per pujar, he escollit la directa, que en fort pendent puja cap el santuari, per unes escales i camí empedrat, he passat per una primera capella, la de Sant Jacint i ha a prop del santuari, una nova capella en un revolt, la de Sant Jaume i finalment la dels Dolors a poc metres d’arribar a dalt.

En arribar a dalt es surt a la zona del funicular, que estava tancat, he pujat per les escales fins arribar al santuari que he visitat, passant pel costat de la verge que està situada en un altar i s’hi accedeix per unes escales laterals. En baixar, he anat cap a la capella de la Cova de la Troballa, que commemora el fet abans citat de la talla de fusta, que es conserva en el seu interior. He baixat un escalons i he anat fins un mirador que queda a ma dreta i al seu costat hi ha la capella de Sant Ignasi.

Des d’aquest punt es pot seguir el sender, per fer una baixada diferent o una ruta per dalt, jo he tornat a baixar al santuari des d’on he agafat el camí de la Obaga, que també va a Berga, passant per la Font negra i per la capella de la Família. Totes les capelles tenen en el seu interior icones dels sants. Finalment abans d’arribar a la ciutat, he passat per les muralles del castell, però al intentar accedir-hi l’he trobat tancat, baixant ja al lloc a on tenia aparcat el vehicle.

En resum, ruta circular de 8,6 quilometres, amb un desnivell positiu de 400 metres, realitzada en 3 hores i 13 minuts comptant aturades.