dimarts, 10 de maig del 2022

TUCA DE URMELLA-TURQUETA DE RINS

Per a dur a terme la ruta d’avui he pujat amb el vehicle per la pista que duu fins els punts d’enlairament dels parapents anomenats Pedras Blancas. No he arribat fins a dalt, a mitj camí, en una explanada, a on hi ha una petita cabanya, situada a 1750 msnm he deixat el vehicle.

No he seguit la pista, he pujat més o manco directe pels pendents herbosos de la zona, aprofitant que ja no hi ha neu i a pesar del pendent es puja bastant bé. He creuat diverses vegades la pista fins que he arribat al Refugi de Pedras Blancas, sembla que han finalitzat la seva construcció, ja que ha estat anys que estava a mig fer, roman tancat i no sé quins usos tendrà.

Des del refugi he agafat la pista per la dreta, i l’he abandonada novament per anar per l’esquerra en pujada, cercant la millor opció per pujar la Tuca Urmella, després de passar una torrentera que baixa del Gallinero, la pujada s’ha fet evident i molt empinada.

Com que he començat a veure glaceres de neu, les he anat esquivant com he pogut, no es feia necessari posar-se els grampons. Les cares nord a partir de 2000 metres encara duen bastant de neu. He anat fent algunes ziga-zagues per anar minvant el pendent, fins que finalment he arribat a dalt.

La Tuca de Urmella amb 2532 msnm és la germana petita del Gallinero, són molt semblants en la seva forma i estan una al costat de l’altre separades per un coll. La baixada l’he feta per la part oposada a la pujada, tot anat a cercar la pista que passa per baix i que quasi li dona la volta.

En arribar a la pista, fa un petit coll amb la Turqueta de Rins, que també he pujat, i he aprofitat per a berenar una mica. La part plàcida entre el coll i el cim de la Turqueta, contrasta molt amb la seva altra vessant que davalla de forma brutal cap el barranc del riu Isábena, que neix a n’aquestes contrades.

No he baixat pel collet, sinó que he anat novament pels pendents anant a sortir a la pista uns revolts més a baix, la que he comentat que dóna la volta  a la Tuca Urmella, he passat per un tancat de ramat  a on hi ha dues cabanyes i he continuat per la pista fins que he arribat altra vegada al Refugi de Pedras Blancas, tancant així el cercle.

Des del refugi, he baixat més o manco per a on havia pujat, fins el punt  a on tenia el vehicle.

Per tant, ruta semi circular de 11,2 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 850 metres, realitzada en 4 hores i 27 minuts comptant aturades.