divendres, 1 de març del 2019

PUIG MAJOR I PA DE FIGA DE SON TORRELLA

El dia 1 de març, és el dia de les Balears, i no hi ha cosa millor,  que celebrar-ho pujant el Puig Major.
Efectivament, avui hem pujat el Puig Major, però per un lloc poc habitual, i no és altre que des de el Pa de Figa de Son Torrella.
Hem deixat els cotxos al costat de la Base Militar, un dos quilometres passat el túnel de Monnàber. Des d’aquí hem entrat pel camí de Son Torrella, per anar cal el Coll de s’Escudella, es travessa la carretera que puja al Puig Major, després ve la zona del camp de tir i comença un petit bosquet , aquí agafam el senderet que passa per dins i ben aviat giram cap a l’esquerra, quan ja estam situats a baix de l’imponent Pa de Figa, una majestuosa paret de pedra que s’alça davant els nostres ulls.
Hem de travessar un tancat de filferro, hi ha un botador i en algun lloc també es pot per forats que hi ha a la tanca. A partir d’ara, pujada forta, nosaltres avui l’hem pujat per l’esquerra en direcció de la marxa, amb forta inclinació, exigeix una trepada constant.
Un cop acabada la trepada, ja podem veure el coll que hi ha entre la cima del Pa de Figa i les parets del Puig Major, enlloc d’anar per la rosseguera, ens hem apropat al màxim a la dreta, esquivant així les pedres amollades.
Hem pujat a la cima, a on hem berenat una mica. Hem desfet uns metres el camí, per després anar a cercar una fita que ens permetria accedir al pas de pujada al Puig Major, l’hem trobada a la primera, una forta pujada, però que no és difícil ja que va a dins de unes encletxes, també ajuda a pujar el càrritx.
Després de les primeres grimpades, en ve una què és una mica més difícil, emperò hem de donar les gràcies  a qui va deixar una corda, ancorada a una roca que permet assolir la vertical sense dificultat. En sortir de les grimpades, ja és més fàcil, en principi ens dirigim cap a unes construccions, a on està situat l’heliport, per fer alguns girs, cercant la millor passa.
Trobam un plat volant, que es veu que es va estavellar per aquestes contrades en temps del americans i que segurament fou amagat a la població balear, per no assustar-la, es va  fotre una gran hòstia, ja que està colpejat per tots els costats, segurament no hi va haver supervivents.
Hem seguit pujat, per arribar a l’heliport i seguidament dirigir-nos, ara ja sí quasi horitzontalment cap el cim visitable del Puig major, el situat en la part Est, l’altre de moment, està tancat i només és accessible als militars, és una mica més alt.
Hem aprofitat l’estupenda temperatura, per estar una mica allà dalt i dinar, d’entrepans de sardines i coca de moniatos.
La baixada l’hem efectuada pel mateix lloc, fins el pas citat anteriorment, però aquesta vegada hem passat pel pas del Poal, fàcilment reconeixible, per la presència de un poal de ferro.
En arribar al pas de pujada, hem canviat la direcció d’abans, per  anar cap a Sa Cadira de la Reina, hem pogut veure l’esplendorosa Agulla des Frare, en forma de pardal descomunal, una visió apostòlica i romana, per no ser menys en qüestions de gènere, es va batiar una altra formació rocosa,  molt propera com Sa Monja Prima, en definitiva un gra espectacle.
Des de la cima de sa Cadira de la Reina, hem anat baixant, per la roca, fins que hem trobat un ancoratge, que hem aprofitat per fer un rappel de uns 15 metres, per pura diversió, ja que hi havia altres opcions per baixar properes.
Ara ja sí, hem tornat al mateix camí del dematí, en Lluís com sempre ha fet el final en carrera i la resta de l’expedició ha gaudit veient els bous que circulen per la zona. Ruta d'anada i tornada, exceptuant la baixada del Pa de Figa, efectuada per un altre costat. amb un desnivell acumulat de 700 metres.
Assistents: Lluís, Joan i Tomàs.

PA DE FIGA DE SON TORRELLA

PAS DES POAL

ES GENERAL

BAIXANT EL PAS  I PUIG DE SES VINYES

PEUS DE PORK AL PUIG MAJOR (EST)