dijous, 18 de març del 2021

SA TRONA PEL COMELLAR DEL PRAT

Després de passar el vespre a Son Amer i degustar el gran berenar que ofereixen, m’he acomiadat dels meus companys d’estada i he partit amb el cotxo cap a l’embassament del Gorg Blau, he aparcat davant el refugi.

He caminat uns metres per la carretera, direcció Sóller per passar per una barrera oberta i pujar directament cap el camí que va al costat de la canaleta  que transporta aigua entre els dos embassaments.

He sortit a prop d’on la canaleta gira a l’esquerra i el GR va cap al refugi de Tossals, m’he trobat amb tres alemanys, un estava cagant pràcticament al costat del camí i els altres dos anaven una mica més endavant esperant-lo. M’han demanat a on anava mentre discutien d’expressions castellanes.

M’he acomiadat d’ells i he girat en arribar al creuament que puja pel comellar del Prat, fins que he arribat a sa Font del Prat, a on he deixat el camí per entrar en zona boscosa sense traça, la meva idea era pujar a Sa Trona per aquesta vessant, sempre havia pujat per la vessant nord.

En principi es va passant per diverses sitges i barraques, un forn de pa, molta indústria hi havia per la contrada. La pujada es va accentuant fins que he arribat a una darrera sitja  a on comencen les rossegueres, volia cercar un lloc que en el mapa es veia amb possibilitats, ja que les línies es separaven.

He pujant en diagonal per no assolir una costa tant forta, fins que m’he apropat a les parets inaccesibles, girant de diagonal est a diagonal oest, fins que he arribat a pràcticament a la cresta, la gran referència és un marge que hi ha passada una petita rosseguera en pujada, el marge sembla l’únic lloc de pas possible, la resta és inaccessible.

He botat el marge per la part esquerra i a l’altre costat m’he trobat una zona molt assequible seguint la cresta, fins que he arribat sense problema al cim de sa Trona, sempre havia cregut que la pujada per aquest costat era molt complicada i tenc que dir que m’ha sorprès gratament.

He baixat per la mateixa cresta i pel mateix pas del marge, però enlloc de tornar per a on havia pujat, he seguit direcció coll des Prat, baixant molt suaument en diagonal, he fitat tota la baixada, ja que no hi havia cap fita, fins que he arribat al torrent i cent metres després he arribat al GR, o sigui que he trobat dues vies per pujar a Sa Trona des del comellar, la primera des de la Font i la segona des del camí a 877 msnm., aquesta és la que he fitat.

He baixat pel GR fins la Font del Prat a on he fet la manutenció corresponent i he tornat cap el Gorg Blau pel camí d’Almallutx, passant per dins l’embassament en la seva part seca fins un portelló de fusta que condueix al petit refugi.

En resum, ruta d’anada i tornada amb alternatives de 11,5 quilometres de distància, amb un desnivell acumulat de 600 metres, realitzada en 4 hores i mitja comptant aturades.