dilluns, 10 de maig del 2021

TRILOGIA DELS MILS (EPISODI FINAL)

Avui tancàvem el cicle que vàrem començar fa unes setmanes amb la Trilogia dels Mils, la podem proclamar l’etapa reina, ja que ha estat la més llarga,  la que més desnivell ha acumulat i la que més cims de mil ha assolit, un total de 13.

Hem deixat els vehicles al Coll de sa Bataia, per sortir just enfront de la benzinera cap el Pas de sa Rebollada, un molt bon accés a la part de dalt de la carena del Galileu. En arribar a dalt, caminam per un preciós comellar que suaument ens va pujant fins el puig de la Criança.

Després de la Criança, hem de baixar una mica i novament tornar pujar, tot el temps direcció Galileu, per passar pel primer mil del dia, el Puig Criança de dalt, situat al costat de una encletxa i que el separa del Galileu al costat de la timba.

Amb un fort vent hem seguit pujat fins assolir el Galileu, abans hem tret el cap a Canal Nord del Galileu, un pas que ens permet de forma directa accedir al puig.

Després de fer el segon mil del dia, hem aprofitat per fer la primera aturada del dia per l’alimentació, la idea en aquest tipus de rutes, és anar aturant cada dues hores, i així no pegam un panxada i ens anam alimentant paulatinament.

Hem baixat fins el GR, però només l’em creuat, per pujar a Sa Mola, tercer mil del dia , amb la mateixa alçada que el Galileu. Des de Sa Mola, hem fet una diagonal de baixada fins el quart mil, el Puig de Son Nebot, al seu costat tenim tres passos, el Pas de Son Nebot, el pas d’Escorca i la Diagonal Nord, tots tres ens baixen cap a Escorca.

Des d’aquest puig, tenim a la vista el proper objectiu, el Frontó de sa Mola, hem de fer una baixada i una pujada per arribar-hi i amb el quint mil, tancam la primera part d’aquesta ruta, fent una nova a aturada al costat de la barraca i tancat que hi ha a a baix del Frontó.

Ara novament ens toca remuntar cap el Coll del Telègraf pel sender habilitat, des del Coll del Telègraf, i passant per una casa de neu, agafam el GR que ens duu fins el Coll del Prat, des del Coll i a la  dreta botam una paret de pedra seca, per situar-nos dins la Serra dels Teixos, que recorrerem integrament.

Passam pel punt més alt de la serra, el sisè mil del dia, a on el grup es separa, tres seguiran fins el final i tres aniran a fer el retén al bar s’Altura de Lloseta, a on tenien una porcella comanada, això si, no varen desfer el retén, fins que el grup va acabar la ruta, feina d’equip.

Els tres integrants que segueixen van passant pels diferents cims que composen la serra dels Teixos, assolint el setè mil i arribant després al puig del Prat, el vuitè mil del dia. Des del Prat una baixada bastant inclinada i ens situa al coll situat entre la serra dels Teixos i Sa Trona, el nostre proper objectiu.

Assolim el puig de sa Trona, novè mil del dia i tornam a fer una aturadeta, tancam la segona part de la ruta, ja que ara ens toca una bona baixada i la pujada definitiva.

La baixada la fem, seguint la carena de Sa Trona, fins arribar a una paret seca, que ens indica una zona de pas cap el Comellar del Prat, però a nosaltres no ens interessa baixar fins la Font, per tant, seguim la traça de las parets de Sa Trona per baix, i així sense perdre quasi alçada, passam el torrent i agafam el GR, una mica abans de la font de ses Tosses d’en Gallina.

Fem una tram de GR, fins que ens situam a l’alçada del Coll de s’Argentó, sense traça pujam cap el coll, en el punt que amb una simple grimpada ens situa a dalt. Des del coll, a ma dreta pujam el puig de Ses Bassetes, desè mil del dia.

Desfem passes fins el coll i ara si ens resta pràcticament la darrere pujada forta per assolir el Massanella, sortim a una de les tres puntes, i anam a les altres dues, assolint així el onzè i el dotzè mils del dia.

Ara hem de baixar per la carena del Massanella, incòmode, passam per ses cases de neu i al cap de una estona agafam tendència a la dreta, ja que si es continua recte s’entra en un gran caos, difícil de passar.

D’aquesta manera i per un senderó fitat arribam als passos de na Bel i i des Fil, però encara ens queda el darrer mil, el Frontó de Comafreda, deixam les motxilles en el collet i pujam al Frontó, el repte dels 13 mils ha estat superat, no sense fatiga física i mental.

Baixam al collet, agafam motxilles, en Lluís, el Caudillo, baixa pel pas des Fil i en Moliarti i Es General pel pas de na Bel, el que subscriu amb una espatlla tocada, però que ha aguantat la jornada.

Tram de baixada en forta pendent fins que arribam al camí de baixada que ens duu al Coll de Sa Bataia.

En definitiva, ruta circular, assolint 13 cims de més de mil, amb una distància de 29 quilometres, un desnivell positiu de 1700 metres, realitzada en quasi 13 hores, comptant aturades.

Assistents: Pedro, Manolo, Sebastià, Lluís, Joan i Tomàs.

Mètode MIDE: 3445. La consideram DIFÍCIL +4

PUIG CARAGOLER DES GUIX

LLUC

PUIG DE LA CRIANÇA

MASSÍS DEL MASSANELLA NORD

GALILEU AL FONS

PUIG DE N'ALÍ

PRIMER MIL. PUIG CRIANÇA DE DALT.

CANAL NORD DES GALILEU

SEGON MIL. PUIG GALILEU.

TERCER MIL. PUIG DE SA MOLA.

ARRIBANT AL PUIG DE SON NEBOT

QUART MIL. PUIG DE SON NEBOT.

MASSÍS DEL PUIG MAJOR

CINQUÈ MIL. FRONTÓ DE SA MOLA.

FRONTÓ DE SA MOLA

CASA DE NEU

COLL DES TELEGRÀF

COLL DES PRAT

INICIANT LA SERRA DELS TEIXOS

SISÈ MIL. SERRA DELS TEIXOS EST.