dilluns, 3 d’agost del 2020

GRAN ERISTE-ERISTE SUD

Els Eristes  són tres cims de més de 3000 metres situats a la zona nord del Collado de Sahún. A la seva base hi ha els Ibons de Barbarisa, avui  la fita era assolir els tres.

He deixat el cotxo al Collado de Sahún, desprès de circular per una

pista pedregosa que passa per Chia, durant 12 quilometres, a l’altre costat del coll hi ha el vall de Gistaín, i el poble de Plan.

La ruta comença en baixada, per anar fins a la cascada situada al costat.de la cabanya dels Prats, a on hi ha un refugi de pastors, la putada és que a la volta s’han de pujar els 200 metres de desnivell quan hom ja torna ben arreglat.

Una vegada passada la gran cascada, es puja per un pas que ens deixa al sender que va fins els Ibons de Barbarisa, n’hi ha quatre, entre el més gran i el darrer hi ha una curiositat, l’aigua colma de forma subterrània i sorgeix en una surgència cap el Ibonet de baix.

En arribar el Gran Ibón de Batbarisa, s’ha d’agafar el sender que puja al Coll de Pardines, a l’altre costat hi ha el Val l’aigüeta de la Bal, un lloc poc concorregut, que puja des del Monasteri de Guayente, en un recorregut molt llarg.

Tot d’una es passa pel Collado, s’ha d’anar a ma esquerra i comença un calvari de considerables dimensions, ja que hi ha un seguit de pedreres per anar cap els Eristes, però el excursionista està per sofrir, i amb això estam.

Algunes fites van indicant el camí, però el millor es seguir-lo amb el mapa, hi ha un caramull de ibons que ens serveixen de referència, quan et penses que ja tens el primer Eriste, passes per una especie de muralla i els veus lluny encara.

En primer lloc he pujat el Sud, ja que el tenia el primer, el Gran Eriste, ha estat el següent, per arribar-hi he pujat al pas de la Gralla, i he pujat per una xemeneia, el sud feia feredat, als dos costats hi ha una gran caiguda, a més a més al cim hi havia una família de cabres salvatges que intimidaven molt.

L’Eriste Central és el més alt dels tres, el tercer per temps i cansanci l’he deixat per a un altre ocasió.

He tornat pel mateix camí de pujada, amb l’amenaça de  la pluja, ja no quedava ningú en tot el recorregut que he fet absolutament el solitari.

En definitiva, ruta d’anada i tornada, assolint dos cims, el recorregut de 22 quilometres, amb un desnivell acumulat de 1600 metres, realitzat en 10 hores i mitja comptant aturades.