divendres, 21 d’agost del 2020

PICO VERTICE DE ANAYET I IBONES

La ruta que hem fet avui és possiblement una de les més famoses i conegudes del Valle de Tena, la pujada als Ibones de Anayet, i l’ascensió des dels Ibones fins el Vértice de Anayet, també es pot completar amb l’ascensió al Pic Anayet, però jo no l’he realitzada.

El vehicle es deixa a l’entrada de l’estació de neu de Formigal, concretament a la denominada “Anayet”, ja que n’hi ha altres en altres punts propers a Formigal.

El primer tram és fa per asfalt, fins arribar a les instal·lacions de l’estació d’ski, aquest tram l’estiu està tancat al trànsit de vehicles. En arribar a l’estació és a on comença de veritat la ruta muntanyenca.

El traçat va sempre pel costat del torrent, hi ha alguns gorgs que permeten el bany. Decidim separar-nos na Magdalena i jo, i retrobar-nos més tard als Ibones, cadascú al seu ritme. Al poc de caminar cadascú pel seu costat, un helicòpter ens ha sobrevolat, i ha baixat a fer un rescat, desconeixem l’abast de la situació, que aquests mesos d’estiu es continua a n’aquestes contrades.

En arribar al Ibón gran d’Anayet és quan hom s’adona de l’extraordinària bellesa del lloc, a ma esquerra ens queda el Pic Anayet i el Vèrtice d’Anayet, separats per un coll i al fons a ma dreta l’inconfundible Midi d’Ossau, una de les muntanyes més fotografiades de tot el Pirineu per la seva forma de cap d’esparrai i que a més a més es veu de molts indrets ja que els pics del costat no tenen massa alçada.

Sense aturar he seguit directament fins el Coll d’Anayet que separa els dos cims, he decidit fer el menys complicat, ja que tenia que escollir per que na Magdalena m’esperava a baix i no volia fer esperar-la molt, un altre dia ja vendré a pujar l’Anayet que presenta alguns passos complicats.

L’alçada dels dos cims és semblant, només 20 metres de diferència. Des del coll en menys de 20 minuts s’arriba al cim que ofereix unes vistes espectaculars, aquí ha succeït la pardalada del dia, he estat una estona a dalt, he fet fotos i he baixat, quan he arribat al coll m’he adonat al anar a fer una foto que m’havia deixat la ronyonera a dalt, amb la càmera i altres estris, per tant he tornat a pujar al cim, ja quan arribava l’hi he demanat a una al·lota si havien trobat la ronyonera i efectivament era així, ha estat un consol, havia pujat com un llamp aquesta segona vegada, però això m’ha endarrerit mitja hora.

He arribat al Ibón i no podia contactar amb na Magdalena, el mòbil no li anava, per tant he fet tota al volta al Ibón gran i finalment ens hem trobat, com que el lloc val molt la pena, hem estat una bona estona contemplant el paisatge i visitant el Ibón petit.

La baixada l’hem efectuada pel mateix camí de pujada, hem pogut veure com hi havia gent que just baixar una mica ja agafava una ruta diferent, la que duu al pas fronterer de Portalet, potser una mica més llarga, però que t’estalvia el recorregut per l’asfalt, per tant s’ha de tenir en compte per una propera ocasió.

En resum, ruta de uns 13 quilometres de distancia, d’anada i tornada, amb un desnivell acumulat de 1000 metres, realitzada en 7 hores comptant l’aturada als Ibons.

Assistents: Magdalena i Tomàs.