dimarts, 4 d’agost del 2020

IBÓN BLANCO DE LITEROLA

La ruta d’avui ha estat una mica experimental, ja que més o manco sabia el que volia fer, però no estava segur si ho podria dur a terme.

He deixat el vehicle just passat el barranc de Literola, a on hi ha un espai per aparcar bastants cotxos, la ruta està senyalitzada amb un panell al costat oposat a l’aparcament.

El sender puja fort per a començar dins un bosquet de pi negre, però al cap de una estona, s’obre i tot la resta del camí es fa sense arbres. Al cap de una hora més o manco podem veure la Cabaña del Forcallo a ma esquerra en ordre de la marxa, no ha estat objecte de visita avui.

Es segueix pujant amb el riu a baix, fins que arribam a un gran gorg d’aigua que conflueix amb el camí, ara anam més a prop del riu i passam pel costat de unes cascades.

Al cap de una estona de passar el gorg, hem d’estar atents, si volem anar directament al Ibón Blanco o volem passar per el Ibón Chico, jo he seguit el de l’esquerra que baixa una mica per anar a passar per el Ibón Chico, l’altra va per la dreta per sobre del mencionat Ibón, ha estat el camí pel que he tornat més tard.

Després de passar per el Ibón Chico, ve una forta pujada que arriba fins el Collado Ubago, que separa el Perdigueret del Perdiguero. Aquest camí és el millor si has de pujar el Perdiguero, però aquest no era la meva opció avui, per tant he anat en direcció al Ibón Blanco, fins que l’he vist, però bastant per sobre, en concret a 2830 msnm. Tenia el Perdiguero a tir, però la meva intenció era pujar la Tuca de Literola,  al anar vorejant el cim he tengut que baixar cap el Ibón Blanco i ha estat quan he vist algunes llengües de neu que encara estaven  als dos Collados de Literola, Superior i Inferior, aquest fet, sumat a un nivell d’esgotament bastant elevat per la suma de desnivell acumulat els darrers dies, m’ha fet prendre la decisió de deixar-ho anar, pel cansanci, i perquè no duia els grampons, avui ja sofria més que gaudia, a més a més m’he quedat amb el recorregut per en un futur proper poder fer tota la volta pels camins més adients.

Per tant, he baixat definitivament al Ibón Blanco i després de descansar una mica i menjar moscards frits en oli de colza, he anat a cercar el sender de la part de dalt, que surt del mateix lloc a on colma l’aigua el Ibón.

En primera instància puja una mica , per després anar baixant, passa bastant per damunt del Ibón Chico, i finalment surt al mateix camí que havia pujat el dematí.

En resum, ruta semicircular de 16 quilometres de distància, amb un desnivell acumulat de 1200 metres, realitzada en 7 hores 40 minuts comptant aturades.