dimarts, 8 de desembre del 2020

PORTELL DE SA COSTA-COVA DE SON TORRELLA-PAS DE N'ALOU

La ruta d’avui tenia alguns objectius puntuals, tres en concret a visitar, en una zona que coneixem molt bé, però aquests llocs ens feia falta visitar-los.

Hem sortit de Fornalutx, però una hora més tard del previst, ja que plovia a l’hora de quedada i dos integrants del grup s’estimaven més no sortir amb pluja, hem esperat però al veure que no minvava, hem sortit els sis restants.

Hem agafat el camí dels Creuers, un magnífic camí que sempre puja, passa algunes vegades per la carretera que de Biniaraix va a les finques de la zona i finalment recorr el darrer tram  per un camí de ferradura, algunes petites esbaldregades han fet mal bé el camí, però sense massa dificultat es pot seguir bé. A meitat de camí ha deixat de ploure i ja no cauria una gota en la resta del dia.

Com si es tractés de una meta volant arribam al Portell de sa Costa, situat en una paret que ens capfica en la Coma de Son Torrella, en tota la seva immensitat i bellesa, per la banda esquerra la baixada del comellar i per la dreta unes bones vistes sobre serra d’Alfàbia i Cornadors.

Ara ens teníem que dirigir a la primera de les fites programades, l’avenc de Sa Coma, la referència era que estava quasi en línia amb una caseta que ho ha dins el comellar i efectivament , l’hem trobat tot d’una, a damunt i ha una heura i l’obertura disposa de una especie de petit mirador a on hom es pot recolzar i mirar la seva pregonesa, que segons sabem és de 95 metres, sempre fan molt respecte aquestes obertures a la terra, autèntiques finestres de un món subterrani obscur i infernal.

Un cop vist l’avenc hem seguit més o manco per la mateixa alçada, direcció est, per visitar la Cova de Son Torrella, que està una mica elevada i per accedir a ella s’ha de fer una grimpada, com hem incorporat una corda a l’equip, l’hem col·locada a un arbre així hem pogut pujar i baixar més còmodament, ja que avui la roca semblava ensabonada, finalment hem decidit que podíem dinar a dins la cova, una capa de fullaca i que estava seca i sense vent ens  ha semblat que era millor que dinar a fora.

N’Alexandra que venia per primera vegada ha duit un vinet i humus casolà per a compartir, en Pedro vinet mallorquí i jo rebentat de Terry, n’Andreu més auster ha duit una poma Golden i dos plàtans.

Després de dinar teníem la darrera de les fites programades, fer el pas de n’Alou, que comunica per una bretxa els dos comellars, de nou hem hagut de tenir molt esment, ja que les primeres grimpades de baixada, tot i que no són difícils llenegaven molt, la roca que en sec és un bon aliat en banyat el pot produir un nyap, al cap.

La baixada és llarga, ja que assoleix un desnivell de uns 150 metres, fins que arribam al camí del GR, que passa pel costat del torrent de Binimorat, avui amb aigua i que ens puja fins el coll de l’Ofre.

En el coll hem vist les primeres persones humanes en tot el dia, ja que poca gent hi havia a vull per la muntanya, la baixada l’hem realitzada pel Barranc de Biniarraix, encara que en Manolo ens ha mostrat un pas del que desconeixem el nom, que no havíem fet abans.

Hem arribat en fosca negre a Fornalutx, passant per Biniaraix i fent el darrer tram per la carretera. Fornalutx que ha tengut un brot del Covic, tanca els bars a partir de les 5, per tant no hem pogut fer el final feliç a al poble i hem anat a Palmanyola, a dir les quatre barbaritats que sempre amollam als finals feliços.

Per tant, ruta circular de 17 quilometres a de distància amb un desnivell a cumulat de 900 metres, realitzada en 7 hores i mitja comptant aturades.

Assistents: Alexandra, Manolo, Pedro, Andreu, Andreu Jr. I Tomàs.