dimecres, 23 de desembre del 2020

COVA DE SA TOSSA ALTA-COVA DE S'HEURA-ELS FORNETS

Avui, abans del marató de les bacanals nadalenques, el Grup Peus de Pork, ha organitzat una sortida completa, a la que han assistit dues persones humanes.

Hem deixat el cotxo al portell de la finca de Mortitx, per a dirigir-nos un cop passades les cases i les vinyes a s’Ordial, una gran explanada a ma esquerra de Mortitx, per avui agafar un sender desconegut per a nosaltres, ja coneixíem de sobra el camí empedrat de s’Ordial que baixa de Femenia, però aquest no.

El camí empedrat queda a ma esquerra de la pLana, en canvi aquest surt del fons i puja de forma més directa, ens ha sorprès que el camí està ben marcat sobre el terreny, va fent algunes ziga-zagues i surt al camí de dalt, uns metres abans de la Font den Quelota.

Per cert, volem agrair públicament a la propietat de Femenia, la restauració de la font, amb un banc de pedra, i una sortida d’aigua amb un grifo per un lateral, si tots els propietaris fossin iguals tot aniria millor a la muntanya, amb cordialitat i respecte.

Hem fet el trAm del camí, fins que hem arribat al Coll Ciuró, ama dreta deixam Ses Moles i a ma esquerra el Caragoler de Femenia, baixam una mica i arribam al Pla de s’Argilota, a on acaba el bon camí i comença la típica traça aspre de la zona.

Després de s’Argilota, passam per uns braços de terra  conreats i per un petit portell que ens fa baixar primer i després pujar cap el Coll dels Pinetons, però abans d’’arribar al coll giram a ma dreta per anar davall de la paret de sa Tossa Alta.

Sense perdre alçada hem trobat aviat la cova de Sa Tossa Alta, antigament habitada pels ancestres mallorquins, que suposadament es devien sentir més segurs en aquests espais tan salvatges i llunyans de les zones més còmodes.

Un cop hem visitat la cova ens em dirigit cap a la segona cova del dia, però es veu que hem fet un desplaçament massa llarg, quan ens hem adonat estàvem per sobre el puig den Figuera, vigilant de l’espectacular Corral den Figuera, i hem estat per la zona una estona per retrocedir i baixar, ja que intuíem que la cova estava davall nosaltres.

Hem encertat, al trobar el lloc de baixada i poder situar-nos a baix de les grans roques a on estàvem, hem vist ja l’a gran  heura que dóna nom a la cova, al pujar i ma esquerra de la cova hi ha una font dins una petita balma.

Hem visitat la cova, espectacular i menys pregona que la de la Tossa Alta, ara ja només ens restava la darrere gran fita del dia, arribar fins la zona dels Fornets, un assentament on hi ha al menys un forn i dues barraques, que es devia cuinar per aquestes contrades en temps primordials?

En aquest lloc, Es General de Peus de Pork, ha fet el clàssic discurs de Nadal, contant anècdotes del seu passat  professional a la banca i batalletes de quan era jove.

Els Fornets estan per davall de la Tossa Alta, per tant hem hagut de remuntar i arribar de nou a dalt, ara per un antiquíssim camí de pedres, difuminat, però que guanyava alçada ràpidament, una obra de l’enginyeria antiga mallorquina.

Hem tornat pel mateix camí que havíem pujat, i sobretot hem volgut fer el mateix camí entre el camí de Femenia i s’Ordial per tenir-lo ben controlat.

El final feliç, com sempre que anam a la zona de Pollença, l’hem fet al bar Pony Pisador, a on sempre ens tracten molt bé.

Resumint, ruta semi circular de 16 quilometres de distància, amb un desnivell acumulat de uns 700 metres, realitzada en 8 hores i 10 minuts comptant visita a les coves i dinar.

Assistents: Manolo i Tomàs.