dimecres, 22 de setembre del 2021

ALTO DE BUDOGIA-MESA DE LOS TRES REYES

Avui ja situat en el Refugi de Linza i amb un dia que a priori semblava molt bo meteorològicament parlant, he sortit prest a fer l’etapa reina de la setmana, moltes vegades havia sentit parlar de La Mesa de los Tres Reyes, la muntanya més alta de Navarra i de la seva llegenda que parla de que els tres reis de Navarra, Aragó i França podrien haver assegut a la mateixa taula, sense sortir del seu estat, per tant la muntanya conflueix en el tres territoris.

Com que no tenia mapa de la zona, ja que la venguda a Linza ha estat una mica improvisada, he anat una mica mancat de referències, per tant he sortit seguint el camí marcat com a PR-13 que puja fins el Collado de Linza, hi havia altres muntanyencs pujant per tant em donava confiança de no perdre el camí.

Després del Collado de Linza, hi ha dues alternatives, a la dreta pujar el Petrechema i a l’esquerra anar cap a la Mesa, passant en baixada per la Foya de la Solana, es baixa bastant, per de nou tornar a pujar, a partir d’aquí ja no es segueix el PR, per tant només hi ha fites i els senyals del camí trepijat.

En un moment determinat, s’ha d’estar atent, ja que el camí gira bruscament a l’esquerra entrant en una zona molt càrstica, una parella que m’anava davant s’ha passat aquest punt, més tard els tornaria a trobar.

Aquesta zona ben fitada, puja en principi, per després tornar a baixar a una gran canal, que passa per davall dels contraforts dels Budogia, aquí és a om he comés una errada, pensant que un dels Budogia era la Mesa, he seguit unes fites que després es perdien i que anaven cap a una gran encletxa.

Un fort pendent entre pedreres i herba és el que em separava de l’encletxa, quan hi he estat he comprovat que poca gent hi passava, per tant no estava en el camí correcte. Però he continuat, pensant que podia guanyar l’esquena dels Budogia, com efectivament així ha estat.

He sortit entre el Budogia Occidental i el Alto de Budogia, punt més alt, he pujat el Alto i aquí m’he trobat amb un petit problema, la baixada era una mica complicada, però he anat trampejant i finalment he accedit al Budogia Oriental, des del que fàcilment he arribat al collet que separa els Budogia de la Mesa, per a on passa el camí més normal de pujada.

Des del collet, es veu una pujada que sembla complicada, en canvi no ho és, primer es passa per una cornisa cap a la dreta, sense massa exposició al buit, per finalment fer unes trepades i arribar al cim.

En el cim, moltes plaques “in Memoriam”, una estàtua de Sant Francisco Javier, patró de Navarra i un castellet metàl·lic, molt bones vistes cap a tots els costats, el dia continuava molt bo.

La baixada, l'he feta per la via normal, molt més assequible que la que jo havia fet de pujada, però gràcies a l’errada he assolit també els Budogia, com diuen en castellà: “no hay mal que por bien no venga”.

He passat pel lloc a on havia estat abans tancat així el cercle de la pujada i la davallada als cims, la resta sense cap complicació, he trobat un francès que anava una mica despistat i l’he ajudat a seguir el camí cap a la Mesa.

Abans d’arribar he vist un gran espectacle pel Coll de Linza, cents d’ovelles baixant a tota llet, algunes cabres mesclades entre les ovelles, he vist quebrantahuesos i he vist cavalls, isards i cabirols, no es pot demanar res més en una mateixa jornada.

En definitiva, ruta semi circular de 18 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 1400 metres, realitzada en 7 hores i 40 minuts comptant aturades.