divendres, 10 de setembre del 2021

PICO SACROUX

Aquesta Setmana les previsions de l’Aemet erren més que una escopeta de fira, avui novament per la zona de Benasque donaven 100 % de pluges i sortosament no ha caigut ni una gota.

He deixat el vehicle al final de la carretera que passa per damunt de l’aparcament de Llanos de Hospital, la carretera segons diuen es va fer pensant en un futur túnel que  travesses la cadena muntanyenca i unís Benasque amb  Bagneres de Luchon, aquest projecte mai s’ha dut a terme, per tant la carretera es talla en sec.

Just en el tall comença la ruta d’avui, una ruta que en la seva primera part és molt concorreguda, ja que passa pel famós Puerto de la Glera, un de tants que hi ha per la zona i que ha estat utilitzat ancestralment, moltes vegades per fugir de conflictes i misèria.

La pujada travessa el barranc de Gorgutes que en la seva part final desemboca en una altíssima cascada, després de passar per la palanca del barranc contínuam la pujada pel sender fitat en tot moment amb marques verdes. Passam per davall de la Tuca de la Montañeta i deixam a la nostra dreta els Ibones de la Solana de Gorgutes, s’hi pot arribar amb un lleuger desviament de la ruta.

Al poc arribam al Ibón de Gorgutes, de una bellesa espectacular, i passam pel seu costat dret en ordre de la marxa, per arribar al Puerto de la Glera, mencionat abans. Si es segueix el sender s’entra dins França, en el Puerto hi ha la frontera.

En arribar al Puerto de la Glera, m’he desviat a l’esquerra per seguir un senderó que puja al Pico Sacroux, de quasi 2700 msnm.. Avui amb el handicap de la boira, que a estones no deixava veure res, he vist que estava ben fitat i he seguit, el sender a estones requereix grimpar per unes plaques rocoses una mica verticals, però en sec no ofereix cap problema.

He arribat a un collet, que separa els Picos Bonneco i Sacroux, des del collet en 5 mints s’arriba al cim del Sacroux, ala part del Bonneco hi ha un antic pluviòmetre.

He tengut la sort que s’ha obert per uns minuts el cel i la boira ha escampat una mica, he pogut veure Luchon, i alguns dels cims propers, però al poc ha tornat a tapar-se, com que no es veia res i preveient que pogués començar a ploure he baixat a fer la manutenció al Puerto de la Glera i així evitar fer les desgrimpades en banyat, com he comentat no ha caigut ni gota en tot el recorregut.

El camí de baixada l’he fet pel mateix lloc que el de pujada, fins que he arribat a l’aparcament, a pocs metres fa uns anys varen trobar el primer dels 5 hospitals que hi ha hagut a aquesta zona, datat en el segle XII-XIV, si les runes parlessin!!

En definitiva, tuta d’anada i tornada de 11 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 900 metres, realitzada en 4 hores i mitja comptant aturades.