dimarts, 21 de setembre del 2021

FOYAS DEL INGENIERO

Tercer dia pel Parc Natural de Gorbeia, la intenció primera era acompanyar na Magdalena a l’aeroport i fer el Pico Gorbeia, però els plans són per canviar-los.

A Biscaia, l’Aemet donava un 100 % de pluges tot el dia i la boira tapava tot el parc, per tant he decidit agafar cotxo i partir cap a Navarra, a on donaven més bon temps, en una decisió absolutament improvisada.

A mesura que conduïa he pensat que podria arribar a la Vall de Zuriza, una de les denominades Valls Occidentals, a on no hi havia estat mai, per tant he anat cap a Ansó i des d’aquí he arribat a Zuriza, a on hi ha un camping, i a 5 quilometres hi ha el Refugi de Linza, al que s’arriba per una pista asfaltada.

He reservat per dos vespres a mitja pensió, i com qu encara tenia bastant de temps, he vist que hi havia un Sender denominat Foyas del Ingeniero, no confondre amb la paraula follas, amb una connotació absolutament diferent. Tal com diu el RAE, Foya:  Concavidad grande formada en la tierra. Per tant es tracta de grans formacions concaves entre muntanyes.

El Sender està marcat coma S3, i te alguns senyals verticals fins a la primera Foya, és molt bo de seguir. En primer lloc passam per una zona de picnic habilitada per persones amb deficiències visuals amb un panell explicatiu en Braily de la fauna local.

En acabar aquesta zona anam al costat de un torrent que finalment trevessam, és una zona molt ramadera, cavalls, vaques i ovelles a tot arreu, com sempre coment al Pirineu conviuen perfectament tot tipus de fauna, ramats, propietaris i senderistes, no com en altres llocs que tristament coneixem molt bé.

El camí puja entre es boscos impressionants de la zona, per arribar a un creuament, es segueix cap a las Foyas i a ma dreta es pot tornar a Linza pel petit refugi de Petrechema, he continuat fins la primera Foya, un lloc espectacular, com una olla envoltada de cims.

He vist que el sender continuava, ara ja sense senyalitzar i he seguit pel lateral de una gran pedrera, per arribar a un collet i després una nova Foya, mhe situat a quasi 1900 msnm, a prop del Collado de Acherito, situat entre el Pico Sobarcal i el Mallo de Acherito, com que ja havia fet el que volia fer inicialment i tampoc tenia temps per res més he tornat al refugi pel mateix camí.

Per tant, ruta d’anada i tornada de 7 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 550 metres, realitzada en 2 hores i 40 minuts comptant alguna aturada curta.