diumenge, 12 de desembre del 2021

SES MARSESQUES

Les Marsesques són una zona geogràfica que abraça el Torrent de s’Argelagar, els dels Porcs i limita amb el camí que dóna la volta al Puig Caragoler de Femenia. Era  una de tantes zones pendents que m’agradaria assolir abans del declivi  definitiu, i avui ha estat el dia, m’ha acompanyat el gran muntanyenc i millor persona, en Joan L.C.

Hem deixat el cotxo a prop de l’entrada de Mortitx, per anar pel camí de Ses Basses fins que arribam a les vinyes, aquí el  deixam per l’esquerra i ens dirigim a l’Ordial, una gran plana entre zones rocoses, a on hi ha un pou, passam sense problemes, totes les barreres obertes o amb botador i agafam l’esplèndid Camí de l’Ordial, que surt a l’esquerra de l’esplanada.

Ës un camí magnífic de pedra, que a la part de dalt es perd, seguim fins que arribam a ses cases de Femenia per la part Nord, sortim al camí i passam per la Font d’en Quelota, al cap de una estona arribam al Coll Ciuró.

Baixam cap el Pla de s’Argilota, una zona magnifica d’herba verda i un gran mirador a la mar, continuam per les zones planeres en baixada, passam dues barreres grans i finalment una petita, a partir d’aquí comença l’infern de Ses Marsesques. Ens situam a l’esquerra en baixada del torrent de s’Argelagar, només trobam dos petits trams d’antic camí, la resta roca i càrritx.

Cada passa te l’has de guanyar, a estones travessam  els càrstic típic d’aquestes contrades, roques en forma de ganivets que si caus pots acabar a cuidats intensius. En un moment convenient de la baixada, travessam el torrent i ens dirigim cap a una zona més planera situada uns 300 msnm.

La recorrem de oest a est, fins que arribam al torrent dels Porcs, aquí decidim fer la segona aturadeta del dia per a manutenció , la idea es travessar el torrent i pujar cap a un coll des d'on dirigir-nos a Ses Basses de Mortitx.

No és senzill, intentam per dues vegades baixar al torrent, però la verticalitat ens ho impedeix, anam pujant fins que veiem una opció assequible, travessam el torrent, en aquest moment i fins el coll és a on en Joan perd el mòbil; missió impossible trobar-lo, el càrritx altíssim, els forats i el no saber exactament per a on has passat fan que no el puguem trobar.

Arribam a l collet des d’on podem veure Ses Basses, ens queda encara mitja hora per terreny complicat, des de Ses Basses, i pel camí que surt d’allà, remuntam fins el Coll del Vent, una bona pujada.

Ara ja només ens rets anar baixant fins Mortitx, passam pels coneguts indrets de la zona, el Refugi de Lavanor, l’embassament de s’Hort des Moli i Ses Vinyes de Mortitx, per arribar , exhausts, al cotxo. El final feliç, a un conegut bar de moda de Pollença.

En definitiva, ruta circular de distància desconeguda (m’ha fallat el mesurador), amb un desnivell positiu de 700 metres, realitzada en 8 hores i 45 minuts comptant aturades.

Assistents: Joan i Tomàs.