dilluns, 7 de febrer del 2022

FORAT DEL PUIG DE SES MOLES-FORAT INFERIOR DE SES MOLES

De nou per Mortitx, com ens agrada Mortitx als masoquistes de la muntanya, als patidors de la roca, del càrritx i dels forats. Avui hem fet un clàssic i a la vegada una novetat espectacular.

Hem deixat els vehicles  a l’entrada de la finca, per agafar el camí que passa per davant ses cases i després girar a l’esquerra, en arribar a ses vinyes, hem deixat el camí a l’esquerra per anar cap a s’Ordial.

En arribar a l’alçada de una barrera, ja dins s’Ordial i abans d’arribar al pou, a ma dreta surt el magnífic camí empedrat que agafam per pujar a la pista que passa per Femenía, sortim una mica abans de la Font d'en Quelota.

Saludam a operaris de Ibanat que estaven preparant una crema controlada i al saludar he sentit la veu de na Xisca, que tantes vegades em va acompanyar a fer rutes, hem parlat una estona i hem seguit cap el Coll Ciuró, una mica abans d’arribar al coll hem aprofitat per a berenar.

Des del coll agafam a ma dreta, per pujar al Puig de Ses Moles, el sender fa una mica la volta per l’esquerra, després d’estar al puig una estona, anam per la cresta, cercant possibles baixades per després d’anar al Forat del Puig de Ses Moles, en trobam algunes.

Arribam per la vessant nord al forat, en el que estam una estona, es veu possible la baixada pel costat est del forat i iniciam la baixada, la sorpresa ha estat trobar fites que ens duien fàcilment cap a baix, ens suposam que anaven fins l’embassament del torrent de s’Hort des Molí.

Però  nosaltres, avui teníem un propòsit molt interessant, anar a cercar el forat que hi ha en el costat oriental del Puig de Ses Moles i que no és el Forat del Puig de ses Moles, valgui la redundància.

Ens hem situat a l’alçada d’on intuíem que era el forat, per  anar progressant en un terreny fora traça i molt complicat, típic de Mortitx, no sabíem ni tan sols si encara que el veiéssim hi podríem accedir. La cosa ha estat que ens començàvem a esgotar, avançar era molt complicat i quan ja  quasi donàvem per perdut el poder torbar-lo ( podia estar en la paret i no veure-lo de baix) en Miquel Àngel, que avui s’estrenava amb el grup ha vist una cavitat.

Ens hem dirigit cap a la cavitat i efectivament ho ha estat, és impressionant, en realitat és una gran covassa, amb una gran obertura en forma de campana, que al fons obri una finestra en tres forats, un principal i dos secundaris, que són una finestra a la zona del Coll des vent, amb una gran caiguda.

Després de la gran satisfacció que donen aquestes trobades, hem procedit a la manutenció. Com que no havíem trobat cap referència del forat, ni cap publicació que parlés d’ell la satisfacció ha estat més gran.

Per baixar hem anat a cercar la baixada directa al camí que va a Ses Basses, ha tornat estar un tram molt tortuós, a la fí, hem sortit al camí, uns metres abans d’arribar al desviament del refugi de Lavanor. Ara, ja hem trepitjat pla i hem tornat a Mortitx per aquest camí.

En definitiva, ruta circular de 13 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 600 metres, realitzada en poc més de 8 hores comptant aturades.

Assistents: Marga, Ramon, Jordi, Miguel Àngel (U Torero), Miquel Àngel i Tomàs.