diumenge, 27 de març del 2022

ERMITES ROMÀNIQUES DE BONANSA

La ruta d’avui ha tengut una vessant cultural, ja que he visitat quatre petites ermites romàniques situades a prop del poble de Bonansa, mitjançant el PR-HU214, molt ben senyalitzat. Em podrien aprendre a Balears, de com es fan les coses a nivell d'excursionisme a Aragó.

He deixat el vehicle al Puerto de Bonansa, hi ha un aparcament habilitat i també hi ha un sender adaptat per persones amb cadires de rodes fins el Mirador de Isábena. He agafat el PR citat cap a les ermites, en primer lloc he anat a la de Santa Llusia, però en el camí m’he desviat un moment a l’esquerra per a anar a veure la “Roca de las nueve cebollas”, una roca amb nou petits forats.

He tornat al camí principal que al poc m’ha dut fins l’ermita a on s’accedeix per un camí que surt a l’esquerra i que també arriba al Puerto de la Espina, ha estat oberta, però a dins una barrera tancada no deixava accedir a l’altar, a on hi havia un quadre amb la santa.

He tornat al camí principal, per anar a la segona ermita, la de Sant Salvador, molt rústica, sense cap figura, la boveda està pintada amb unes marques blaves, al costat hi ha un mirador, que ofereix unes espectaculars vistes al Pirineu Català i al Posets –Maladeta, encara que avui no es podia veure molt bé pels niguls.

Novament he retrocedit fins a la senyalització, per anar cap a Bonansa, passant per dues ermites més. En primer lloc he arribat a l’ermita de Sant Roc, la més grossa de totes, atmbé oberta i amb una petita figura del sant, hi ha bancs i dues petites estàncies laterals amb finestrons.

Des d’aquesta ermita s’han de pujar uns metres per la seva esquerra i al cap de 10 minuts arribam a la de sant Aventí, al que seguien els repobladors d’aquestes terres després de      l’ocupació musulmana, tampoc hi ha cap figura en el seu interior.

Des de l’ermita de Sant Aventí i seguin els senyals, he arribat al poble de Bonansa, que he creuat, per anar a cercar en la sortida de la carretera les indicacions per arribar fins el Puerto de Bonansa, pel GR 15.

En arribar al Puerto de Bonansa, he allargat una mica la ruta, anant pel sender adaptat fins el Mirador de Isábena, travessant el Bosc de Pegá, que ofereix unes bones vistes del riu i de la serra que hi ha davant el poble de Alins. Després He tornat al Puerto, a on tenia el vehicle.

En definitiva, ruta circular de 11,2 quilometres, amb un desnivell positiu de 300 metres, realitzada en 3 hores i 45 minuts.