dilluns, 14 de març del 2022

PUIG DES FRARE-FORAT D'EN BAJOCA

Com que hom ja te una edat, el millor és anar apuntant tot allò que te pendent i anar fent, entre el que tenia pendent hi havia la ruta que hem fet avui per la Serra Mitjana i la visita al Forat d’en Bajoca.

Hem deixat els vehicles al costat de la Finca de Massanella, hem entrat per l’entrada habilitada, a on hi sol haver un “palé”, passam i després passam per la barrera que sempre roman oberta al costat de la caseta del guarda.

Agafam el camí que transcorr al costat del Torrent de Massanella, fins que arribam a can Bajoca, hem anat a veure la part posterior de ses cases, molt deteriorada i amb la curiositat de poder visitar el molí de sang.

Seguim pel camí, i al poc trobam una olivera amb un tronc molt gruixat, és la referència per sortir del camí, a ma esquerra i anar a cercar un antic camí de carboners que va pujant pels bancals, fins que arribam a una barrera, que separa ses possessions de Massanella i Els Rafals.

Al poc de travessar aquesta barrera trobam una bifurcació, ala dreta aniríem directament al Forat d’en bajoca, a l’esquerra cap al Puig des Frare i aquesta és la direcció que prenem.

En Myotragus, que avui duia ben estudiada la ruta, ens ha comentat l’existència de un avenc que en el seu fons disposa de una font d’aigua, i que ens teniem que desviar del camí una mica, li hem fet cas i hem arribat a l’avenc, sembla que fa uns anys hi avia dues escales que hi baixaven, actualment no les hem trobades, això si, hi havia restes ossis de cabres en el primer bot.

Hem seguit i al poc hem trobat un forat de tres boques, no és profund, però s’hi pot entrar, novament hem seguit el camí, a estones completament perdut, però si més o manco es segueix la direcció bona no hi ha massa problema per arribar de una manera o de una altra al Puig des Frare, el punt més alt de la Serra Mitjana.

Hem gaudit de unes vistes excel·lents, tot i ser un puig modest, al no tenir al seu costat altres elevacions ofereix les vistes citades sobre una bona part de Tramuntana i del Pla. Hem baixat una mica de la cresta, per anar en direcció oest a cercar el proper coll  a escassos 100 metres, que ens permet canviar de vessant, i anar a cercar Sa Canaleta de Massanella, que podem veure perfectament enfront, a la zona a on es Comellar uneix les dues serres.

Hem de baixar una mica, per un senderó molt difuminat fins arriba a sa Canaleta, en una zona molt plana, ens situam damunt Sa Canaleta i la seguim una bona estona, passant per dos col·lectors d’aigua. Després de passar el segon, sortim al veure una fita, anant a cercar el proper objectiu del dia, el Forat d’en Bajoca, però es veu que hem pujat quan en realitat teniem que seguir al mateix nivell, finalment hem anat baixant, fins que ja intuíem el Forat.

Hem estat una bona estona en l’espai del Forat el qual passa un camí enmig, hem aprofitat per dinar en aquest lloc, per seguidament anar pel camí citat i que està fitat, passam novament per un petit avenc que està molt aprop a l’esquerra del camí i seguint les fites ens hem errat per uns metres, ja que aquestes duen a la barrera citada anteriorment de partió de finques, per tant hem retrocedit una mica cercant la baixada per un empinat comellar i que passa pel pas de s’Ullastre, actualment hi ha una reixa damunt una paret seca i un botador, tan estret que si tens el cul una mica ample no passes, per sort nosaltres som de cul estret i hem pogut passar, no així les motxilles ni les ronyoneres.

Entre el petit avenc i la baixada al pas, en un creuement, hem anat per l'esquerra a un mirador natural, després es retroceseix pel mateix camí, per a ontinuar la marxa,

Després del pas, el coster s’empina molt i s’ha de baixar en precaució fins que arribam a S’Estret, lloc a on Sa Canaleta passa de un costat a l’altre del camí, al poc arribam al lloc a on el dematí l’havíem deixat, tancat així el cercle, passam novament per Can Bajoca i arribam a l’aparcament al costat de ses Cases de Massanella, avui el final feliç ha estat al Cruce, després de la corresponent dutxa.

En definitiva, ruta semi circular de 12,6 quilometres  de distància, amb un desnivell positiu de 700 metres, realitzada en quasi 8 hores comptant aturades.

Assistents: Ramon, Miquel Àngel i Tomàs.