dilluns, 6 de juny del 2022

FORAT D'EN BAJOCA-TORRENT DEL CORRAL FALS

Hem deixat els vehicles al carrer que hi ha al costat de l’entrada a ses cases de Massanella, per agafar el camí habitual que surt des d’aquesta posició.

Es passa per la caseta del guarda que et cobra el corresponent peatge per entrar a la finca i es va caminant pel camí ample, fins que arribam a Can Bajoca, passam pel costat i arribam a l’Estret, lloc a on la Canaleta de Massanella passa enterrada pel camí de un costat a l’altre.

Podem veure una flexeta d’en Torrens que ens indica que passam per damunt la canaleta i agafam un sender difuminat en forta pujada fins que arribam al pas de s’Ullastre, hi ha una escala de ferro per passar la barrera.

Pujam uns metres més i enllaçam amb el un camí, nosaltres anam cap a la dreta, el camí està fitat i amb tendència a la dreta va pujant fins a la punta est de la Serra Mitjana, a on hi ha el Forat d’en Bajoca, enmig del forat es va construir una paret, sembla que volgueren fer una barraca fa molts anys.

Passam a l’altre costat del forat i seguim pel camí, fins que arribam a una cresta, la seguim cap a l’esquerra, cap a la dreta hi ha unes bones timbes, fins que arribam en un lloc a on es veu que es pot passar a l’altre costat de la carena, la nostra intenció és arribar a sa Canaleta.

Després de baixar una mica, ens situam damunt, passam per un col·lector i al poc la canaleta quasi no té pendent, en aquest punt i quan segueix per a situar-se davall el castellot des Rafal, nosaltres començam la baixada per la Coma de ses Bigues, baixam molt còmodament entre sitges i barraques de carboner, fins que arribam al Torrent del Corral Fals.

Durant un bon tram el torrent està flanquejat per una paret seca. Ara ja només hem de seguir el curs per avall, cap a l’esquerra. Només resten alguns gorguets pudents, la resta del torrent, completament sec, fet que facilita la labor.

Ens trobam amb el primer gran bot, es pot evitar per l’esquerra per una cornisa, però nosaltres passam la corda per un tronc gruixat i baixam assegurats. Seguim baixant fent petites destrapades, passam per alguns tobogans i avançam sense gaire complicacions, fins que arribam al segon bot, tant aquest com el tercer equipats amb corda i cable de cer, però pel que pugui ser, posam la nostra corda, que per això la vàrem comprar, ja que les que hi ha estan una mica deteriorades i et poden donar un ensurt.

Després de passar el tercer bot, comença una zona amb molta fullaca que ens fa intuir la presa que trobam una estona després i que disposa de una escala en el seu lateral dret, per a on pujam damunt i tornam baixar al torrent per l’altre costat.

Passam pel costat de dues preses més, ara ja per un antic camí, amb un hormigonat molt antic que està absolutament deteriorat, fins que sortim just davant ses cases den Bajoca, ara ja només ens resta fer el mateix camí per aon havíem passat a primera hora i arribar a on tenim els vehicles. Curiosament hem estat testimonis de una caravana de 4X4, que anaven direcció ses cases des Bosc, quan ens han vist han fet una festa, al veure a dos aborígens mallorquins caminant pel sol, tal com aquell que veu unes girafes en un safari.

En definitiva, ruta semi circular de 12,8 quilometres, amb un desnivell positiu de 600 metres, realitzada en sis hores i mitja comptant aturades.

Assistents : Manolo i Tomàs.