dimecres, 3 d’agost del 2022

IBÓN DE MONTIDIEGO

Després de pujar ahir a les Maladetas Occidentales, avui volíem fer una ruta més lleugera, però finalment la cosa s’ha allargat una mica més del pensat. Hem anat fins l’aparcament que està a l’entrada de la Vall d’Estós, girant a l’esquerra una vegada passat el Puente de sant Jaime sobre el riu Esera.

El camí en principi no te cap dificultat és seguir les senyalitzacions que ens duen fins el Refugio de Estós, en primer lloc passam per la presa i petit embassament del riu  Estós, seguim i trobam la Cabaña de Santa Ana, un petit refugi lliure, en el camí trobam la Fuen de Coronas, que sempre duu una boníssima aigua fresca, i que aboca en un tronc, que te tallats una lluna i un sol als costats.

Al poc de passar per la font, trobam una bifurcació, a l’esquerra es puja als Ibones de Batisielles, entre altres indrets, però nosaltres seguim pel GR, camí ample que va cap el refugi. Passam una torrentera i després deixam a ma dreta las Gorgas Galantes fins que arribam a la famosa Cabaña del Tormo, que es va fer famosa en una cançó de Celtas Cortos; aquí ens adonam que ens hem passat una mica i hem de retrocedir una mica per agafar el sender de pujada al Ibón de Montidiego, el fet és que esperàvem un cartell i no n’hi ha cap.

Ens ficam a prop de la torrentera per un caminoi molt difuminat, fins que creuam  el GR que passa per dalt, i que també arriba al Refugio de Estós. Des d’aquí hem tengut alguns problemes per trobar el camí adequat, de fet hem anat ua bona estona fora traça per terreny salvatgí, fins que hem arribat a una plana oberta a on hem pogut trobar una fita i hem seguit per corredors verds cap a munt, fins que hem arribat a un turonet que ens ha donat una bona perspectiva del darrer tram de la pujada a l’ibón.

Hem baixat una mica cap a l’esquerra, intentant no perdre alçada, per agafar novament la traça d’algunes fites molt esporàdiques, en una pujada amb un fort pendent, a estones amb pedra petita i altres amb terra, el tram final fins l’ibón l’hem fet per damunt grans roques.

Un lloc espectacular amb un gran circ franquejat pels Picos Batisielles i el Montidiego, entre altres, lloc que hem intuït que es poc visitat i que surt de les vies més conegudes i recorregudes. Hem estat una estona al costat de l’estany, d’aigües transparents i de una quietud absoluta.

La baixada l’hem realitzada seguint les poques fites que hem trobat i que normalment anaven al costat del torrent, a estones dins el propi torrent, fins que hem trobat el GR de dalt, d’on hem baixat ja pel mateix sender al GR de baix i fet el mateix camí de l’anada per arribar a l’aparcament.

En definitiva, ruta d’anada i tornada amb alternatives de 20 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 1240 metres, realitzada en 8 hores i quart comptat aturades.

Assistents: Juan i Tomàs.