dimarts, 2 d’agost del 2022

MIR-SAYO-CORDIER (MALADETAS OCCIDENTALES)

Per a dur a terme la ruta d’avui ens hem de traslladar fins la Besurta, els mesos d’estiu no es pot anar amb vehicle particular i s’ha d’agafar el bus habilitat que surt del gual  de  LLanos Hospital, pel mòdic preu de 5,60 € anada i tornada.

Des de La Besurta, agafam el camí senyalitzat cap a La Renclusa, a on hi ha el famós refugi als peus de l’Aneto. Des del refugi tenim diferents opcions, nosaltres avui agafam el camí que va en principi al ibón de Paderna, passam pel costat d’aquest i seguim al costat de la torrentera, fins que arribam a un gran caos de roques.

Després de passar pel caos, és a on hem de tenir esment, ja que ja no està senyalitzat i hom ha de saber cap a on ha d’anar, a l’esquerra es pot agafar cap a la glacera de La Maladeta i a la dreta cap el Collado de Paderna, aquest és que de moment escollim, i dic de moment, ja que no és necessari arribar al collado, i ens convé seguir unes fites que van més cap a l’esquerra, si seguim cap el collado de Paderna, podríem pujar el Pico de Paderna i el Pico de Alba, per exemple.

El nostre objectiu encara no està a la vista fins que passam un turó i ja tenim clar a on anam, a la dreta el Pico de Alba, enmig el Collado Inferior de Alba, després podem observar dos cims, Diente i Muela de Alba, i a l’esquerra d’aquests el Collado Superior de Alba, el nostre primer objectiu.

Després de superar una gran pedrera, arriba l’atac final amb un pendent esgarrifós, a on totes les pedres es moven, hom ha d’anar amb molta atenció, ja que n’hi ha de considerables dimensions que també poden redolar, de cap manera s’ha d’anar un darrera l’altre per aquesta eventualitat. Els darrers metres, millor aferrar-se als laterals, ja que està el ferm molt desfet.

En arribar al Collado Superior de Alba podem respirar tranquils de moment, ja que aquest tram és d’una extrema dificultat i perillositat. Ja tenim a la vista el primer cim del dia, el Pico Mir a la nostra esquerra, el començam a pujar per les grans roques que hi ha, trobam un jove que ens parla de la dificultat i nosaltres seguim, trobam algunes fites , arribam a la cresta i deixam a la esquerra la Punta Dalmás, inaccessible sense escalar.

Finalment i no sense dificultats arribam a dalt, però ens separen dos metres de la fita cimera, una petita bretxa ens impedeix el pas. Per tant davallam i passant per alguns llocs exposats donam la volta i arribam definitivament  al punt més alt del Pico Mir.

Des del Pico Mir i seguint la cresta baixam al collet que el separa del Pico Sayo, aquest l’assolim sense gaire dificultat, aprofitam l’espai per a dinar i novament seguim la cresta i arribam  a un nou collet que separa el Sayo del Cordier, la distància és bastant més llarga que entre ens dos primers, però sense cap gran dificultat.

Per tornar al Collado Superior de Alba, primer hem de passar pel Collado Cordier, que separa quests tres cims dels Bondelier, nord i sud. Des del Collado Cordier, i intentant no perdre alçada ens dirigim al del Alba, que ja tenim a la vista.

Ja situats en el Collado Superior de Alba, hem de fer la maniobra inversa, de baixada, amb la persillositat abans mencionada. Aquesta vegada anam fent la baixada una mica més per la dreta que abans, hi ha moltes fites amb línees de baixada diferents, si tenim claredat el nostre objectiu a baix és molt clar, Ibón de Paderna i deixant el Pico de Paderna a l'esquerra.

Aturam a recollir aigua fresca de muntanya a la torrentera que baixa de La Maladeta i després ens aturam 5 minuts al Ibón de Paderna, abans de passar per la Renclusa i acabar definitivament a la Besurta, a on agafam el bus de baixada.

Comentar que aquesta ruta d’alta muntanya té un component extra de dificultat per la composició del terreny i que en tot moment poden baixar pedres, inclús roques, de fet hem sentit en cinc ocasions despreniments de roques en la glacera i personalment he trepitjat una roca de grans dimensions que ha partir 50 metres per avall, i una roca de més de una tona en una encletxa s’ha mogut.

En resum, ruta semi circular de 15 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 1730 metres, realitzada en 9 hores i 45 minuts comptant aturades.

Assistents: Juan i Tomàs.