dimarts, 5 de desembre del 2023

PUNTAL DEL RISCO-PUNTAL DE LA ZURDICA

Per a començar la ruta d'avui he sortit de Fátima cap a Castril, a ma dreta hi ha  les instal·lacions de venda de butà de Repsol, he deixat el vehicle a davant. Del costat d'aquest lloc, surt un camí asfaltat que va a diversos allojaments rurals, al poc a ma dreta hi ha un indicador que ens marca l'Allojament Rural de Castril, per aquí hem de seguir.
Durant una estona, caminam entre ametlers, el camí va pujant a poc a poc i els ametlers donen pas al pinar, anam trobant diverses pedreres, he seguit els indicadors de balisa, fins que he arribat a una gran pedrera, d'on surten senders a ma dreta i esquerra, he agafat el de la dreta, en tornar ho faria per l'esquerra.
En realitat, hagués estat millor pel de l'esquerra, el camí va més directe, però havia seguit les indicacions de un blog i no han estat massa clares, quan m'he adonat que m'allunyava de l'objectiu, he rectificat pujant per una torrentera que he trobat a l'esquerra i que m'ha duit al mateix lloc que duia l'altre via, això sí, fent una mica de voltera.
Aquí, he tirat directe i fora traça cap els espadals que ja tenia a prop, davant meu, tenia que arribar al Tranco de la Zorra per accedir a la part de dalt, mai havia sentit que era un Tranco, per tant he anat una mica venut, però tenia clar que rera un lloc de pas. He arribat a la Hoya del Estepar, no he vist cap fita en tot el temps, des del coll de baix, al mirar el mapa, he vist que estava una mica escorat cap a la dreta, del Tranco de la Zorra, sense perdre alçada he anat cap a la contrada, fins que he trobat una bretxa, allà a on m'indicava el mapa, avui entre el mapa i les indicacions m`han fet unes bones passades, he intentat pujar per la bretxa i a mitja bretxa la cosa s'ha complicat molt, he baixat i he pensat que tenia que fer.
He tornat cap a la Hoya, entreuna cosa i una altra, més de una hora cercant el pas, enmig he trrobat una altra bretxa, també ho he intentat, però res de res, inaccesible per les meves condicions de no escalador; finalment he tornat a la Hoya del Estepar i s'ha anat obrint un preciós pas escalonat, però viable, que m'ha deixat a dalt.
A dalt ha estat molt fàcil, he arribat al punt més alt del dia, el Puntal del Risco, que en molts llocs està com el Puntal de Zurdica, als topogràfics d'Espanya els marquen com a dos punts diferents, per tant he anat primer al més alt i llunyà i després al més baix, fent la baixada pel mateix pas de la Hoya del Estepar, a on he deixat la única fita que es pot trobar.
Com que a la pujada he fet algunes volteres, ara si que he baixat directe, fins el coll sense traça i a partir d'aquest pel camí que abans des de la pedrera  havia ignorat, aquí és aon he esbrinat que el Tranco, no era altre cosa que un camí de ferredura, que estava molt més allunyat del que me indicava el mapa, per tant, avui he fet una bona classe d'orientació.
En arribar a la pedrera, també he agafat un altre camí, , per la dreta, ja foscajava i volia anar per la via més curta, la cosa és que he pegat dins una altre pedrera, amb molt denivell, envoltada de dos Cortijos, el cans lladrant, fins que finalment he trobat la sortida entre les cases i al poc he arribat al punt a on tenia el cotxo.
Mencionar, que a part dels entrebancs, ha estat una ruta preciosa, amb el regal de poder veure cents de voltors lleonats, a escasos metres, tot un luxe. Podia sentir el remor de les ales en moviment.
En definitiva, ruta d'anada i tornada  amb alternatives, de 18 quilometres, amb un desnivell positiu de 800 metres, realitzada en 7 hores i mitja, comptant errades i aturades.