dilluns, 13 de gener del 2020

PUIG DE SES BASSETES PEL PAS DE SA COMA GRAN

Nova ruta per la finca de Massanella, avui amb un al·licient especial, intentar superar les parets que tanquen Sa Coma Gran per accedir al Puig de Ses Bassetes. Hem deixat els vehicles a prop de l’entrada de la Finca de Massanella, hi ha un carrer a on es poden deixar alguns vehicles.
La primera part del recorregut per una pista ample, que en primera instancia passa per Ses Cases de Can Bajoca, actualment deshabitades, a partir d’aquí la tendència és anar pujant, passant per s’Estret, lloc a on Sa Canaleta de Massanella canvia de costat i després es passa per diferents portells, per arribar a Ses Cases des Bosc, noltros avui ho hem fet diferent, des de l’anomenat corral fals, hem pujat per un camí en molt bon estat que salva l’alçada amb unes llaçades entre a unes grans roques, una obra d’enginyeria de pedra seca, al poc, trobam la Cananeta de Massanella, per la qual progressam fins que hem vist Ses Cases des Bosc a baix a la nostra dreta, hem baixat per una cornisa fàcil, deixant sa canaleta que contínua pujant.
Situats a ses Cases des Bosc agafam el camí ample que puja al coll de sa línia per la coma del Bosc, pocs metres després, per la esquerra sortim d’aquest ample camí i agafam el que ens ha de pujar a sa Coma Gran.
Ara la pujada ja és bastant forta, però contínuam per camí ample, hi ha molts  creuaments, però la tendència sempre és pujar, ben aviat ja veiem les parets verticals per la dreta, contínuam fins que arribam al final de camí, hi ha una sitja aferrada al sender, just davant aquesta sitja enfilam per amunt, ara ja sense traça.
Passam un rosseguera i ens plantam al cul de sac, tot són parets verticals que ens envolten, però al front,  davall la paret frontal amb  una caiguda del torrent de uns 30 metres seguim per una petita rosseguera a la nostra esquerra. Aquí en arribar a dalt de la rosseguera, de nou les parets verticals, però veiem una petita canal, molt empinada, en ha  semblat practicable, i ho hem assolit.
Es pot dir que el pas que anomenam “Pas de Sa Coma Gran”, del qual no hem trobat cap referència ni ningú que en parli als espais consultats, consta de tres parts, una primera per accedir a aquesta petita canal, la canal pròpiament dita, en la qual es veu un gran pi a dalt i després una diagonal plana cap a la dreta que ens duu al cau del torrent ja superats els talls.
He de comentar, que és un pas molt complicat per diversos motius, el primer és que no està net, hi ha un arbust caigut enmig, sofreix una forta descomposició del terreny, per tant les preses no són de fiar, és molt vertical i a més a més com és obvi, no té cap ajuda d’estris humans (corda, cable, etc).
En primera instancia ha passat en Manolo, que s’ha adonat que hi havia una gran pedra a punt de caure, per tant quan he arribat jo a aquest punt, l’hi he llançat la corda, que ha passat pel gran pi, pocs metres, però la zona com he comentat estava molt descomposta, de fet, quan he passat, la gran pedra ha anat cap avall, ara ja no pot caure !!
La tercera part del pas, ja molt menys complicada, encara exigeix molta atenció, ja que la llosa te una bona caiguda al buit, només enmig hi ha un petit ullastre.
Un cop superat el pas hem aprofitat per prendre un cafè i un poc de fruita, ara ja en zona còmode i agafar forces pel trajecte final, la gran pujada entre roques al Puig de Ses Bassetes, sense traça, ni cap fita, hem agafat sa direcció bona, salvant alguns punts que s’han de vorejar i hem sortit just a la cima. Curiosament, hem trobat el ganivet que en Pedro es va deixar alla dalt fa pocs dies quan varen pujar per la cornisa Nord del Massanella.
Hem dinat a dalt, avui amb el cel bastant clar i hem pogut gaudir de les estupendes vistes de una bona part de la Serra. La baixada, tampoc ha estat bufar i fer ampolles, una primera part facil per la cresta de Ses Bassetes i després una baixada molt aspre, complicada, amb les clàssiques roques en forma de ganivets i cercant sempre la millor opció, ja que en alguns moment se troben talls insuperables, la nostra gran referència ha estat el Castellot des Rafal, anàvem en direcció al seu coll per baixar a Sa Canaleta de Massanella, el nostre camí de tornada, avui.
Sa Canaleta, una magnifica obra d’enginyeria projectada per l’Il·lustre Jacint Josep Fontanet i LLabrés, l’any 1750, salva un desnivell de 543 metres amb una llargària de 7200 metres, per dur l’aigua de sa Font del Prat a la finca de Massanella. Actualment encara en funcionament, però amb l’aigua canalitzada per tuberes dins la canaleta.
Arribam en un punt, que ens sortim de la canaleta per agafar un sender que ens tornaria dur a ses cases des Bosc  a on tancam el cercle, ara ja només ens resta el camí ample de tornada fins sa carretera Caimari-Mancor, una bona part del recorregut el fèiem en fosca negra aon una bubota ha a aperegut, es tractava de una ovella negra, quina por !.
En resum, ruta de uns 19 quilometres, amb un desnivell acumulat de uns 1200 metres, semi-circular i realitzada en una mica menys de 9 hores, comptant les aturades.
Assistents: Manolo i Tomàs.