dilluns, 25 de maig del 2020

ES GALATZÓ PELS PASSOS DE S'ENCLETXA I ES RATXO

La ruta d’avui ha tengut la sortida a la coneguda Font del Pi, que és una de les rutes més habituals per pujar al Galatzó.
De totes formes, avui no hem fet per res l’ascensió normal. Hem pujat fins el Coll des Carnisseret, a on hi ha la torre de vigilància forestal, aquí enlloc de seguir la via normal, hem sortit per un sender de l’esquerra, trepitjat i fitat, hem anar a cercar el vertiginós i vertical pas de S’Encletxa.
Un cop ja ficats dins la vertical s’ha d’anar amb molta cura, les carritxeres ajuden en tot moment en la progressió, en un moment determinat passam per un lloc inversemblant, davall una pedra enorme que incomprensiblement s’aguanta amb una de més petita, és un moment de tensió, ja que sembla que la pedrota poc caure en qualsevol moment.
Ja passats la pedra, en un petit revolt sortim i veiem la gran encletxa que hem superat i que dóna nom al pas. Algunes grimpades més, ens deixen pràcticament al punt del cilindre geodèsic. Hom a estat moltes vegades al cim i mai s’imagina que per aquesta pendent hi ha un pas.
A dalt hi havia una plaga bíblica de moscards que ens han impedit poder berenar al cim, hem decidit baixar una mica, a un petit replà, en direcció  a la cresta sud. Avui la cosa ha estat magre, ja que després dels mesos de confinament convé menjar poc, qui més qui menys duu damunt un pes addicional.
Hem continuat baixant, fent un passet que ens canvia de vessant per a on caminam, aquest passet també ens duria a la baixada per Ses Planes a ses Cases del Galatzó, però nosaltres avui voliem baixar pel pas des Ratxo, un pas natural que s’obre enmig dels penyals, i a on hi ha una paret seca.
Ara hem anat a seguir una mica en paral·lel per baix dels penya-segats per tal de trobar un camí que ens dugués de volta a la Font del Pi, però hi ha tal quantitat de camins, i creuaments que a vegades et pot liar una mica, hem hagut de tornar enrere en una ocasió, ja que el camí semblava es desviava molt de la nostra posició, finalment hem agafat el camí bo, que passa per un xalet que té unes grans bales a mode de tancament, al poc hem tancat el cercle d’hores abans i hem tornat a la Font del Pi, actualment seca.
Per tant, ruta de un poc més de 10 quilometres de distància, amb un desnivell acumulat de uns 600 metres, realitzada en 4 hores i mitja, comptant les aturades.
Assistents: Manolo, Pedro, Aina i Tomàs. I en Papitu de guia.