dimecres, 25 d’agost del 2021

PAS VERMELL-PINTALL VERMELL-PAS D'EN TIÓ-CALA D'EN TIÓ

La ruta d’avui ha estat efectuada entre Sant Elm i el Port d’Andratx, hem deixat el vehicle a l’aparcament habilitat de Cala Conills.

Just des de la pròpia cala hem agafat el sender que surt al costat del darrer xalet de la urbanització, hem agafat la direcció cap el Pas Vermell, situat al costat del Pintall Vermell i que arriba fins el port d’Andratx, després del pas per una pista ample.

Més o manco s’ha de conèixer el camí o intuir  una mica, ja que hi ha bastants de creuaments i senders, en tot cas la direcció sempre és cap a la paret natural que fan el Pintall Vermell i el Puig d’en Tió.

Un cop arribam al pas, que és bastant llarg, sense cap complicació i com el seu nom indica vermellós pel color de la roca, seguim la carena, fins arribar al punt més alt del dia, el Pintall Vermell,  a on ja fa anys hi ha una creu blanca “In Memoriam”.

Aquí comença la part que complica aquesta ruta, la cresta a estones es complica una mica i s’ha de seguir en primer lloc fins el Puig d’en Tió, a on trobam una petita plataforma de marès que devia aguantar el vèrtex geodèsic, que actualment no hi és i seguim per la carena fins arribar a un ressalt, a on giram 180º passam per davall, aquí trobam fites i es pot dir que és a on comença el pas d’en Tió.

No fiar-se en absolut d’aquest pas, a priori no és complicat, passam per uns passadissos de terra roja, però molta atenció, la caiguda és brutal, després de una pendent amb herba, hi ha el buit total damunt la mar.

Arribam a passar per tres balmes, la darrera te una curiosa roca buidada en forma de paraigua, i a partir d’aquí ja trobam un sender més còmode i sense perill, que envolta tota la cala en Tió.

La nostra idea era baixar a la mar, completant quasi la volta sencera a la cala, arribam a una torrentera, ens hem ficat a dins, però finalment hem comprovat que la baixada a la mar per la torrentera no era viable, novament hi ha caigudes directes.

Per baixar s’ha d’anar a la zona a on hi ha un pinar i anar entre els pins en baixada per finalment fer els darrers metres per una torrentera curta. Ens hem donat un bon bany i a un servidor un grumer cabronet li ha deixat braç i esquena ben arreglats, mira que son traïdors aquests animalons.

Per pujar hem anat a cercar la zona més assequible fins arribar a sa Plana de sa Pineta, a on hi ha una casa de pedra, des de la casa i sempre en tendència  a l’esquerra hem anat agafant els senders que ens han abocat a un camí ample, tancat amb una cadena i que finalment ens ha deixat a un creuament a on hi ha un cor fet de pedres que al poc duu a cala Conills.

En definitiva, ruta circular de 10 quilometres, amb un desnivell positiu de 450 metres, realitzada en 5 hores i 10 minuts comptant aturades.

Assistents: Cati i Tomàs.