dimecres, 19 de gener del 2022

PUIG DE SES VINYES PER SERRA TURIXANT-SERRA DE S'ALMANGRA PER LA CANAL

La ruta d’avui tenia com a principal objectiu unir de la millor manera possible el Puig de Ses Vinyes amb la Serra d’Almangra  o de na Rius. Ha estat un èxit, ja que he trobat una canal que ho ha permès.

He deixat el vehicle a la boca del túnel del Gorg Blau, la ruta l’he feta en solitari, ja que els interessants finalment no han pogut venir. He pujat des de l’aparcament, cap a la carena de la Serra de Turixant, que és la que passa per damunt el túnel.

Des d’aquí, es tracta de seguir la cresta fins el cim del Puig de Ses Vinyes, la primera part de la cresta és la més complicada, amb alguns passos aeris, en tot cas es podria baixar per l’esquerra si no es volen fer, a la dreta sempre tenim el buit.

Amb paciència es va assolint la serra, la segona part, ja molt més ample, permet anar per diferents llocs de forma més còmode, en tot cas les mans i els braços són necessaris en tota la pujada.

He aprofitat per berenar una mica en arribar al puig, i he pogut observar el proper objectiu, la Serra de s’Almangra i el seu punt culminant, Na Rius. He baixat per la petita canat de la part nord del Puig de Ses Vinyes, però no he anat cap el Coll de s’Escudella, sinó que he posat rumb directa a na Rius, he creuat el camí que baixa a Turixant , i tot d’una he començat la pujada en Diagonal, passant per algunes rossegueres.

Després de una gran rosseguera, he trobat la sorpresa inesperada del dia, sabia que hi havia una via de pujada, però no que era una canal tan clara.

He entrat dins la canal i he començat la pujada, molt vertical, però no massa complicada, algunes grimpades i anava veient com la pujada es feia factible, ha entrat la boira i en arribar a una zona amb grans roques, he girat una mica cap a la dreta, ja que el meu objectiu, estava en aquella direcció.

La canal et deixa molt a prop del pas de Sa Pomera Borda, per tant és un lloc adient per coronar el Puig Major, m’he situat en el punt més alt de la Serra de s’Almangra, i per la cresta he anat baixant fins a Na Rius, el mil oficial que hi ha a la serra.

La boira quasi no m’ha deixat veure res, sobretot del Puig Major, he tornat menjar una mica i he iniciat la baixada, passant per darrera el cim, pel nord, s’ha de baixar cap a una paret seca i traspassar-la. Es va donant la volta i ens marcam com a referència la boca del túnel, es va passant per diferents terrasses amb tendència a baixar, arribam a una canal i quan sembla que hem de seguir, trobam a ma dreta una altra sorpresa, l’avenc de la Feinada, i seguim la ruta deixant a ma esquerra un bon desnivell.

Finalment , i per una zona boscosa, arribam al camí que baixa del Coll de s’Escudella a Turixant, es segueix aquest camí, fins que arribam a una barrera, que podem passar amb una escala que hi ha en ur arbre, al cap de una estona ens topam amb una canaleta, similar a la que hi ha entre els dos embassaments, es veu que es va construir, per dur aigua de la Font dels Joncs al Gorg Blau, jo sempre l’he trobada seca. Segueixo la canaleta fins arribar al túnel, la canaleta passa per un costat, he anat a dins una estona, fins que he botat a la carretera, ja que tenia una mica d’aigua acumulada i he arribat a l’aparcament.

En resum, ruta circular de 7,1 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 900 metres, realitzada en 6 hores i mitja comptant aturades.