divendres, 29 de juliol del 2022

COLA DE CABALLO-GRADAS DE SOASO-CASCADAS DEL ESTRECHO

Avui vespre hem pernoctat a l’emblemàtic Refugio de Goriz, actualment un negoci de primer ordre, ja que es cobra per dormir i també per pernoctar amb tenda de campanya. Curiós és el tema dels menjars, ja que t’obliguen amb el sopar a contractar el desdejuni, al mòdic preu de 10 €, un autèntic robo ja que et donen material molt dolent, cafè de calcetí fet el vespre anterior i suc a base de pols. Actualment una pernoctació amb mitja pensió surt a 51 €, pels federats a 42€.

El vespre anterior ja es presagiava que no seria un dia bo climatològicament parlant, de fet les previsions eren de pluges i tormentes. Ens hem aixecat i hem decidit que intentaríem l’ascensió al Monte Perdido, per si un cas les previsions no es feien efectives. Hem trobat només una parella que pujava, la resta de persones del refugi en la seva majoria esperaven jugant a cartes o de xatxara . Quan ja dúiem uns tres quarts d’hora, ha caigut una calabruixada i hem decidit avortar l’ascensió, la parella ja havia abandonat i en el refugi hem trobat un grupet que també havia tornat enrere, avui no era el dia de pujar el Monte Perdido.

Hem estat una estona i ens canviat la roba, ja que anàvem xops, com que ja no teníem possibilitats de tornar a pernoctar, ja que el refugi estava complet hem iniciat la baixada en un moment de treva. Tanmateix hem hagut d’aturar diverses vegades a posar i llevar roba d’aigua.

La nostra intenció era baixar per les Clavijas de Soaso, just en arribar a elles, hem trobat dos joves que iniciaven el descens i a la vegada començava una ploguda torrencial amb aparell elèctric, hem decidit berenar a la balma que hi ha al lloc i esperar, però al ser una paret vertical amb cadenes i ferros, al estar tot mullat i per prudència hem baixat pel GR fins la Cola de Caballo.

Per uns moment el cel s’ha obert i ens ha permès anar una estona de forma més còmode. La Cola de Caballo que el dia anterior estava famèlica, avui vessava per tots els costats, amb un caudal brutal, de fet l’aigua baixava per tots els indrets. Hem passat pel pont que hi ha a prop de la cascada i hem recorregut el Circo de Soaso, en un punt no hi havia més remei que passar descalços, ja que l’aigua envaïa al camí.

Hem seguit camí per avall, passant per les Gradas de Soaso, de igual manera anaven desbordades, enlloc de grades semblaven cataractes. Després de la Gradas hem anat una estona per un camí ample i molt boscós, fins que hem arribat a un creuament, a on podíem passar per les Cascades del Estrecho o anar directament a la Pradera de Ordesa. Hem seguit pel camí de les cascades, avui una de freda i una de calenta, no hem pogut fer l’ascensió, però l’espectacle de l’aigua era de primera categoria especial.

Hem aturat a tots els miradors de les cascades, quatre en concret i finalment hem arribat a una zona de passeig que ens ha conduit fins la Pradera.

En definitiva, ruta lineal amb alternatives de 15 quilometres de distància amb un desnivell positiu de 250 metres i negatiu de 1000, realitzada en 7 hores comptant aturades.

Assistents: Juan i Tomàs.