dimecres, 6 de juliol del 2022

LAGOS DE ENOL A REFUGIO VEGARREDONDA

Per a dur a terme la ruta programada avui hem hagut de pujar a la zona dels Lago d’Enol amb el bus habilitat des de Covadonga, actualment entre abril i novembre no deixen pujar amb cotxos particulars, el preu del bus és de 9 € anada i tornada.

Sortim de l’aparcament situat una mica per damunt el Lago Enol i ens dirigim per un camí empedrat, que és dóna la volta als Lagos, passant pel Mirador del Principe, la boira molt tancada no ens deixa veure res i seguim per un camí de l’esquerra després del mirador que ens du a les mines no autoritzades de Buferrara, a on hem passat una sèrie de peripècies, entrant i sortint de diversos forats que foren utilitzats per l’extracció de minerals.

Per a tornar al camí que baixa a les mines visitables, hem hagut de passar per unes roques escarpades, finalment hem pogut anar a la zona, a on hi ha una escultura de un miner de ferro, i diverses boques, a on hi entraven vagonetes per treure el material, tanmateix als pocs metres els forats estan clausurats.

Des de les mines hem seguit pel camí empedrat que ens duit al llac de dalt, el de la Ercina,  hem passat pel seu costat dret en ordre de la marxa i hem anat a cercar el PR-PNPE-5 pel PR-PNPE-2 que és el que dóna la volta als llacs, en arribar a unes senyalitzacions, passat el llac de la Ercina, ja agafam el PR-5 que puja als refugis de Vegarredonda i Ordiales.

En principi, anam per una pista ample, que passa per una gran explanada a on hi ha una capelleta, el camí arriba a una barrera, a on hi ha alguns vehicles aparcats, suposadament dels guardians dels refugis, ara la pista es va convertint en un sender, que passa pel algunes fonts i per antigues construccions ramaderes, primer baixa i després puja constantment.

El seguim, fins que arribam al refugio de Vegarredonda, situat a 1410 msnm, just uns metres més amunt podem veure l’antic refugi, darrera el refugi, un camí puja al Mirador i refugi de Ordiales, tota la zona franquejada pels grans colossos de Picos d’Europa.

Des del refugi, baixam pel mateix camí de pujada, fins l’explanada de capelleta, a on giram a l’esquerra per passar pel Lago de Enol i arribar a l’aparcament, des d’on tornam a Covadonga amb el bus.

Hem aprofitat per a visitar la Virgen de Covadonga i la Basílica, a on hem pregat per a tots els mallorquins i mallorquines excursionistes que han de patir les ignomínies de unes institucions reprensores i propietaris  cacics i egoistes, només per voler caminar per la seva terra. També hem fet el final feliç a Covadonga, a base de “cañones” i finalment al Restaurant Los Texos, a on hem degustat plats de la terra, sidra, vi ramón Bilbao, postres casolanes i xipinets d'aiguardent !!

En resum, ruta semi circular de 21 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 70 metres, realitzada en 7 hores i 10 minuts comptant aturades.

Assistents: Miguel, Martí i Tomàs.

Mètode MIDE; 2233. MITJANA +2

BOIRA TANCADA

AL MIRADOR DEL PRINCIPE
MINES FORA DE ITINERARI
HOMENATGE AL MINER DESCONEGUT
MINES DE BUFERRARA
LAGO DE LA ERCINA
CHOVA PIQUIGUALDA (Pyrrhocorax graculus)