diumenge, 26 de maig del 2019

PICO ASPE (NO COMPLETAT)-COLLADO I PUNTA DO BOZO

Avui hem realitzat la segona sortida prevista de la trobada a la vall de Aisa del Grup “Amando los Pirineos”. Pel que a mi respecte, la ruta s’ha dividit en dues parts completament diferents.
La sortida l’hem efectuada del mateix lloc que la d’ahir, al final de la pista que va del poble de Aisa a l’entrada de la vall de Igüer. Hem començat 5, però quan hem arribat a la cruïlla de camins a l’interior de la vall, na Meri i na Pilar, han decidit no pujar i anar a fer una ruta alternativa pels voltants de la vall.
Els tres que hem continuat, hem agafat la ruta d’ascens al Pico Aspe, el més alt de la zona amb 2640 metres d’altitud.
La pujada és vertiginosa, i n’Alex a agafat un ritme de por, jo en alguns moments quedava una mica darrera, avui no estava fi des del començament i anava pujant però al meu ritme. Hem seguit el sender marcat amb fites tot els temps, encara que en alguns trams no hi havia rastre d’aquestes i la boira ha començat a fer acte de presència.
Hem passat alguns “neveros” sense posar-nos els grampons, ja que no hi havia massa inclinació, alternàvem “neveros” amb roques, fins que hem arribat a 2200 metres d’alçada i hem tengut que prendre la decisió de continuar o no. Ara la única opció ja era anar damunt neu, molt fluixa, amb una boira molt tancada, amb un vent horrorós, i ens restaven més de 400 metres de desnivell, la decisió ha estat tornar enrere, quan la muntanya es complica tant i posés en perill la teva integritat física, millor avortar, quasi  sempre hi haurà una nova oportunitat per tornar a intentar el cim.
Ens hem posat amb contacte amb na Meri i na Pilar, i hem anat baixant, quedant en un punt determinat per berenar. A n’aquest lloc els components del grup han decidit baixar cap el poble, però jo he decidit, per la segona part de l’excursió en solitari.
Des de la part alta de la vall, he anat caminant sense perdre passa alçada, per la dreta, anant a cercar el fons de la vall, a on hi havia un dolmen i un petit ibón, denominats de Izagra. El dolmen no l’he trobat, ja que he vist una construcció de pedres, però no era el dolmen de Izagra, he continuat i si que m’he topat amb l’Ibón de Izagra, que estava pràcticament sec.
A n’aquest punt, he decidit pujar al Collado de Bozo, i després des del Collado accedir a la Punta de Bozo a 2088 metres d’alçada. El vent a la part de dalt era terrible, me tomava i no he tengut més temps que poder fer-me una foto a la cima. He anat baixant cap a l’Ibón ràpidament i a mesura que perdia alçada el vent es calmava paulatinament.
He baixat per la dreta del Circo de Igüer, per un sender, per l’esquerra anava el GR, que baixava del Collado de Bozo i anava a Canfranc i també al Collado de Rigüelo. Aqui caminar ha estat un autèntic plaer, per damunt l’herba i passant el riu en diverses ocasions, fins que he arribat al punt que tancava el cercle des d’on havíem sortit el dematí per pujar el Pico Aspe.
Una mica abans de la sortida he visitat las Pozas del rio Estarrún, un bon lloc per a donar-se un bany, però avui la temperatura no era l’adequada.
Per tant avui, dues rutes diferents amb una, amb un desnivell acumulat de 1000 metres, volta circular, realitzades amb 6 hores i mitja amb aturades.
Assistents: Meri, Pilar, Naghi, Alex i Tomàs.