dissabte, 12 de juny del 2021

TUSAL DE BOCS-TUCA DE MONTARRUEGO

Feia temps que volia pujar al Tusal de Bocs, la seva forma es veu de molt lluny en una bona part de la carretera que entra a la vall de Benasque.
La manera més fàcil i curta és des del Collado de Sahún, jo he partit des del Monasteri de Guayente, a prop de Sahún, pel PR-HU-50, tot d'una el sender ja comença pujant, ja que s'ha de realitzar un gran desnivell. El sender en la pujada va deixant l'embassament d'Eriste a baix i la pista que puja cap el Refugi Angel Orús per la Vall de Grist.
La pujada es desenvolupa en un lloc molt ombrívol, amb molta vegetació, arribam a un pont, la Palanqueta de la Sarra, que ja duu molt espatllada, hi ha avisos a cada costat de no passar, i s'ha de passar per baix, em pensava que hi havia poca aigua i m'he banyat les dues sabates, avui hi havia un bon cabal d'aigua.
He tret mig litre d'aigua de cada sabata i he continuat per amunt, en un moment determinat es gira a la esquerra i s'obre un gran espai, l'Aigueta de la Bal, per aquestes dates l'aigua s'acumula en un grans espais.
S'ha de creuar tot aquest espai cap a l'esquerra i agafar un nou sender en pujada que arriba a la cabaña de Pardines, a on hi ha dues opcions seguir recte cap la Collada de Pardines o girar a l'esquerra a on hi ha tres ibones, el més gran el Ibón Negro.
Des d'aquest ibón, s'ha de cercar la pujada a un coll que hi ha entre el Tusal de Bocs i la Tuca Comaguana.
Ha estat la part més complicada del dia, ja que la pujada és especialment inclinada en un espai de terra i pedra, que la complica molt. Una vegada he sortit a la cresta, no estava tot fet, els darrers dos-cents metres també són complicats amb una bona pendent.
A la fi he arribat al Tusal de Bocs, a on he aprofitat per fer una mina de manutenció i mirar bé  el que em quedava, he decidit fer tota la cresta, passant per la Tuca Montarruego i baixant pel Collado de Pardines.
Novament he trobat un tram complicat, abans d'arribar al Collado, la resta bastant assequible. Des del collado, una boa pendent, però ara ja pel PR, m'ha duit fins el Ibón de la Ribereta i al poc he tancat el cercle arribant a la cabaña de Pardines.
La tornada pel mateix camí que havia fet el dematí.
En resum, ruta semi circular de 26 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 1700 metres, realitzada en 10 hores i mitja comptant aturades.