dimecres, 16 de juny del 2021

EL TURBÓN PER EL PUERTO DE LA MURIA

El Turbón és una d'aquestes muntanyes associades a legendes i bruixeria, a més a més sempre la veig des de la meva casa de Ramastué, omnipresent.

És la tercera vegada que faig l'ascensió, però sempre han estat diferents, la primera i la segona des de La Vilas del Turbón, però la segona hivernal, aquesta tercera he pujat des del poble de San Martín de Verí, a on he deixat el vehicle.

Des del poble s'ha d'agafar el PR-HU-50, però com el sender està molt perdut, he baixat per una pista que baixa cap el torrent, he creuat per un pont de ciment i he començat la pujada, el camí fa unes llaçades, si  el seguim arribam a la Ermita de la Muria, però el que hem de fer és estar atempts i agafar el PR que el creua, des d'aquest punt és molt bo de seguir, per una zona ombrívola.

Arribam al Puerto de la Muria, i després de baixar una mica trobam una senyalització que ens marca 4 direccions, Refugi de la Margaligda, Gabás, El Puerto i el Turbón. Aquesta derrera és l que evidentment s'ha de seguir.

Tenim el Turbón davant a ma squerra i hem de seguir el sender per situar-nos i tenir-lo a ma dreta, per pujar pel comellar de Sant Adrià, quan es supera aquest tram , ja podem veure el comellar de pujada, que és absolutament impressionant.

No és difícil, però són algus quilometres de pujada, a ma dreta tenim el Turbonet i a ma esquerra el Turbón. Per accedir al Turbón hem de pujar tot el cmellar i arribar al coll, per a on girarem a ma dreta  i ascendirem fins el cim.

En el cim hi ha un panell en el mirador que ens marca totes les muntanyes que podem veure a davant, encara que avui les vistes no eren molt bones pels niguls, de fet ha començat a fer brusca i he baixat tot d'una. La baixada l'he feta pel mateix camí, perpo agafant algunes alternatives diferents, fins que he arribat a San Martín de Verí.

En definitiva, ruta d'anada i tornada de 22 quilometres, amb un desnivell positiu de 1350 metres, realitzada en 7 hores i 45 minuts.