diumenge, 20 de juny del 2021

TOZAL DE LA PARDINA

Avui he començat la ruta a Seira, divendres passat obriren la carretera per poder accedir-hi. Seira està tancada des de Campo ja fa molts de mesos, i també estava tancada cap a Benasque des del 4 d'abril per caiguda de roques en el Congosto del Ventamillo.
He deixat el vehicle just davant l'ajuntament, se m'ha atracat una parella, venien del Pont de Suert i tenien un dinar a Ainsa, m'han demanat que passava amb la carretera, els hi he comentat que tenien que tornar per allà a on havien vengut i fer una quilometrada adicional, l'home es pegava cops pel cap, però així estan les coses i així les cont.
He començat a caminar cap a Seira de Dalt, en realitat el poble antic, Seira de Baix, va neixer quan varen construir la central elèctrica, en temps den Paquito Franco, ara el poble està dividit pel riu Esera i quasi un quilometre de distància.
He caminat per la carretera que va a Barbaruens, i en arribar a una corba, es pot veure un pont que creua el torrent, s'ha de trevessar, aquí comença realment la ruta, per un sender molt maco, que en pujada es duu fins la zona coneguda com La Montañeta, una zona bastant planera.
He seguit el sender  i al cap de una estona,  caminant per una zona bastant difuminada, plena de coixinets de monja he arribat a un creumanet de 4 camins, he seguit el que em duia a la fita principal del dia, el Tozal de la Pardina, he passat pel costat de una cabaña, a on hi havia la ferralla de un 2 cavalls.
He seguit per amunt, fins que en un moment donat, el camí es bifurcava, sembla que pels dos  costats es pot arribar al Tozal, però jo he anat per la dreta.
En arribar a un tallafocs, el Tozal queda just a la dreta, tan sols s'han de pujar uns metres, el camí continuava, fent la volta comentada abans.
Hi havia el cim del Cabecillo una mica més amunt, però he descartat pujar-hi , ja que el temps ameneçava, hi tornava haver alerta groga avui.
La baixada l'he feta pel mateix camí de pujada, exceptuant un tram que he fet per un camí paral·lel, confluint sender i camí a la Borda de Ramón, acualment en runes. M'ha sortit un porc senglar, però tot d'una ha desaparegut dins la malesa grunyint, és veu que no l'hi ha agradat la meva presència.
Per tant, ruta d'anada i tornada de 16 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 800 metres, realitzada en sis hores.