dimarts, 8 de juny del 2021

TUCA DE ROQUES TRENCADES-PICO D'ESTIBAFREDA

La ruta d'avui és un esplèndid mirador del Parc Posets -Maladeta i com el dia ha acompanyat les vistes han estat de primera damunt els grans cims d'aquesta zona.

He deixat el vehicle al PK 11 de la carretera que puna de Cerler a Ampriu, des del lloc a on a ma esquerra surt una ample pista, he caminat per la pista que duu a la Cabaña de Ardonés, fins el pont  del Barranco Ubago, una mica abans d'arribar al pont, he sortit per un sender a la dreta.

El sender a estones molt difuminat puja al costat del torrent, fins que en un moment determinat l'he creuat, seguint molt a prop del torrent i creuant-lo algunes vegades. La millor manera de seguir la traça es fixar-se amb el Collado de Castanesa i anar en direcció cap allà.

Finalment m'he situat just davall el Collado, i he aprofitat per fer la primera menjada, en la denominada zona de Roques Trencades, he consultat el mapa, ja que em semblava que pujar pel Collado era força complicat, i efectivament s'havia d'entrar pels costats, he decidit anar per la dreta, però a mesura que m'apropava la cosa es complicava , per algunes llengües de neu i per terreny en descomposició.

He decidit cercar un lloc millor per pujar cap a la dreta, passant per alguns "neveros" i sempre en forta pujada, fins que he aconseguit guanyar l'esquena de la muntanya. El tema és que he sortit molt a prop del Pico Castanesa, a la cota 2831, molt per damunt de la collada a on pretenia anar.

No he anat cap el Pico castanesa, ja que hi he pujat diverses vegades des de la zona oposta i no era a l'agenda del dia.  Des de la cota 2831, he baixat al Collado Castanesa, i pujat fins la Tuca de les Roques Trencades, les vistes de primera sobre tot el parc matural, amb els grans tres massissos Posets, Perdiguero, Aneto-Maladetas, a part es podien veure el Cotiella, els Eristes, el Vallibierna i evidentment tots els picos menors.

Des de la Tuca, he baixat al coll que hi ha entre aquesta i el Pico d'Estibafreda i l'he pujat, la davallada l'he feta seguint la carena del Pico i curiosament estava senyalitzat, supòs que per la propera Marató de Muntanya de Benasque amb banderetes de color taronja, les he seguit i m'han duit fins la cabaña de Ardonés, encara que la baixada no té perdua i és fa de forma molt ràpida, per les classiques zones herboses que faciliten molt la passa.

En arribar a la cabaña, he seguit la pista que m'ha dut fins el pont del Barranco Ubago, a on he tancat el cercle, ara ja només em restava, baixar per la pista fins a on tenia el vehicle.

En resum, ruta pràcticament circular,  recorrent una distància de 17 quilometres, amb un desnivell positiu de 1150 metres, realitzada en sis hores i mitja comptant aturades.

Mètode MIDE: 3434. La consideram DIFÍCIL +2

ERISTES I POSETS

VIA DE PUJADA

TORRENT

CASCADES

RETROSPECTIVA DE LA PUJADA

COLLADA CASTANESA

LLOC DE PUJADA AL CORDAL

CHOVAS PIQUIGUALDAS (Pyrrhocorax graculus)