dimarts, 19 d’octubre del 2021

CASCADA DE BELABARCE-CUEVA DEL IBÓN-ERMTA DE IDOIA

Avui hem pernoctat a Isaba, al valle del Roncal i hem sortit des d'aquesta localitat, per a dur a terme la ruta d'avui. La ruta ha començat pel GR 11, des de l'aparcament de baix del poble per a caravanes.

Caminam per una pista ample, els ccolors de la tardor en la seva màxima plenitud ens acompanyen en tot momnent en un dia fantàstic de sol i bona temperatura. SEguin pel GR, fins que aquest es junta amb el sender local SL-NA 79, que ens duu fins la primera de les fites del dia, la fantàstica cascada de Belabarce, a on aprofitam per berenar.

Tornam al camí, després de visitar la cascada per seguir el camí, al poc el camí es bifurca, el GR contínia cap a Zuriza i el SL segueix cap a la Cova del Ibón, aquest segon és el que seguim.

Primer en pujada i després en una llarga baixada, a on les tasques forestals fan que el sender estigui pla d'arbres tombats per a la seva recolecció per aconseguir fusta, un cop passada aquesta zona conflictiva el camí es suavitza i finalment arribam a una confluència amb el GR  321, en un dels antics ponts que hi ha en aquest sender.

A n'aquest lloc hi ha la Cova del Ibón, hi hem entrat, no sé si la cova contínua, simplement hem estat a la zona de l'entrada, que ens ofereix una bona cúpula. Ara hem seguit pel GR 321, deixant el Sl i ens hem dirigit cap a Isaba, fent un petit tram per carretera, per després sortir per la dreta després de passar per dos ponts ancestrals.

Quasi arribant a Isaba el GR segueix per el denominat Sender dels Contrabandistes, però nosaltres hem agafat el SL-NA 70 que ens uu fins magnífica Ermita de Idoia, que roman tancada, però que ens permet estar en una zona ajardinada per practicar la oració i la meditació, amb dues barreres obertes al públic , bancs i una font amb una aigua celestial.

La baixada cap el poble es fa per un sender amb creus de fusta a les voreres, i passam per dues fonts més, per finalment arribar a Isaba, aon tancam la ruta.

En definitiva, ruta circular de 13 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 350 metres, realitzada en 4 hores comptant aturades.

Assistents: Magdalena i Tomàs.