dissabte, 16 d’octubre del 2021

COTERO ESPINAS-SOBRECOMILLAS-ALTO DE LAS CAMPUCAS

Nova ruta pel Parc Natural Saja Besaya, el més gran de Camtàbria amb 24500 hectàrees. Hem arribat al poble de Saja, per a on també passa el riu homònim i hem deixt el vehicle a la plaça, per  creuar el riu pel pont i girar cap a l'esquerra, en arribar al final de poble una senyora ha sortit al balcó i ens ha indicat el camí bo per anar fins el poble de Colsa, situat uns tres-cents metres d'alçada per damunt.
El camí, excepcional, molt antic uneix els dos pobles des de temps immemorials, en primer lloc arribam fins el cementiri, per una pista asfaltada, a partir del cementiri, el camí és de terra. Passam per una petita ermita, no sabem a quin sant està encomenada, i després ja a l'alçada de la Peña Colsa, arribam a un mirador amb un monument "in memoriam", suposam que era una persona reconeguda per la zona.
Al poc arribam al poblet de Colsa, i hem aprofitat per a berenar una mica i agafar una pista forestal que esn duria fins el Collado de Venta Vieja, a on hi ha un petit refugi amb el mateix nom.
Aquí hem decidit anar primer i seguint la pista fins el Cotero Espinas, el cim més alt d'aquesta vessant, a la tornada al coll hem passat també pel Tambuey, en arribat de nou al collado hem agafat un camí que va per l'esquerra del Sobrecomillas, però com hem vist que el camí el vorejava, hem decidit pujar sense traça fins el cim.
El Sobrecomillas és el punt més alt que avui hem trepijat, 1270 msnm, hem dinat i hem seguit per la cresta fins el Alto de las Campucas. Aquesta zona es veu que no es fa, ja que no hem trobat més que trams trepijats per les vaques, la resta salvatgina i amb unes herbes amb unes bones púes.
Hem traçat una línia cap el Cueto, que alberga antennes diverses, també fora camí, fins que hem arribat a una zona amb antics tancats de pedres i un abeurador, a on arribava un camí que es veu que arriba a Colsa, però abans d'arribar al poble, hem vist el Mirador pel que havíem passat el dematí i hem anat cap a ell, tamcant així el cercle, ara ja només ens restava arribar a Saja pel mateix camí de l'anada.
El final feliç l'hem fet al bar restaurant El Mirador de Colsa, a base de colacao i sobaos pasiegos.
En definitiva, ruta semi circular, de 19 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 900, realitzada en 7 hores comptant aturades.
Assistents: LLuís i Tomàs.